E-Tech electric drivlina
Den elektriska drivlinan, designad utan sällsynta metaller, är tillverkad i Frankrike. Bilen är resultatet av en hållbar designprocess och drar fördel av ett produktionsekosystem baserat i Europa.
En kombination av respekt för miljön och körprestanda för att optimera din eldrivna upplevelse.
batteri med lång räckvidd
komfortbatteri
3 goda skäl till att byta till el

flexibel laddning

körglädje

räckvidd
kompromisslös körning
elektrisk plattform
Scenic E-Tech electric bygger på den modulära elbilsplattformen AmpR Medium. Dessa innovativa konfigurationer ger en bättre viktfördelning och mycket låg tyngdpunkt. Detta möjliggör högre vikt och samtidigt en dynamisk och responsiv körupplevelse.


körglädje
Hjulen är placerade långt ut i hörnen av karossen för att ge precis styrning, ett stabilt chassi och extra väggrepp och smidighet. Du har full kontroll över körningen.


körkomfort
Interiört får passagerarna mer utrymme tack vare det plana golvet och den effektiva ljudisoleringen med kokongeffekt, en isoleringsteknik mellan batteriet och kupén som minskar vibrationer och vägbuller, patenterad av Renault.


one pedal-funktion
One pedal-teknologin ger dig flera fördelar, bland annat ett mjukare och enklare körsätt - särskilt i stadsmiljöer. Den bidrar även till förbättrad räckvidd genom energiåtervinning.
När funktionen är aktiverad kan du accelerera och bromsa bilen med ett enda pedaltryck. När pedalen släpps, saktar Scenic E-Tech electric gradvis ner tills bilen stannar helt, vilket optimerar den regenerativa bromsningen. För att återfå hastigheten, tryck helt enkelt på pedalen igen.


elektrisk räckvidd för alla dina resor
elektrisk prestanda



regenerativ bromsning
Energiåtervinningssystem i Scenic E-Tech electric laddar upp batteriet när du saktar in eller trycker ner bromspedalen. Fyra nivåer av regenerativ bromsning nås via rattpaddlarna*, anpassar sig efter vägförhållandena eller förarens körvanor, och ökar räckvidden effektivt.
*inte tillgängligt på Evolution-versionen, endast B-mode

värmepump

widget som övervakar räckvidden
flexibel laddning

AC-laddning (växelström)
Med en inbyggd 11 kW-laddare¹ är det enkelt att ladda Scenic E-Tech electric var du än befinner dig. Varje stopp blir ett tillfälle att ladda: återfå upp till 50 % av räckvidden på cirka 2 timmar². Det har aldrig varit enklare att ta dig dit du vill.
¹ tillgängligt som standard eller tillval beroende på land
² beroende på batteriets konfiguration

DC-laddning (likström)
Renault Scenic E-Tech electric är perfekt anpassad för långresor, semester och vardagspendling. Med snabbladdning via DC, kompatibel med de europeiska laddnäten, kan du återfå upp till 2 timmars motorvägskörning på bara 30 minuter*.
Det så kallade ”long driving range”-batteriet har en förbättrad effektkurva som är mer stabil över tid. En snabbladdning från 15 till 80%, för att ladda upp 57 kWh, tar endast 37 minuter.
* Vid 150 kW DC-snabbladdningsstation, beräknat för 2 timmars motorvägskörning i genomsnittlig hastighet på 110 km/h.
anpassat val av batterier
fördelar
en modellserie framtagen för alla användningsområden
Det finns två storlekar på batteri för Scenic E-Tech electric:
- ett batteri på 87 kWh med en räckvidd på upp till 622 km*. Perfekt för alla typer av resor, inklusive upp till 400 km på motorvägen utan att du behöver stanna för att ladda (om batteriet var fullt vid avfärd).
- ett standardbatteri på 60 kWh lämpar sig för vardagskörning med en räckvidd på upp till 430 km*, men fungerar även för motorvägskörning vid behov.



expertis, reparationsmöjligheter och hållbarhet
Batteriet i Scenic E-Tech electric är specifikt anpassat till den modulära elplattformen AmpR Medium och är ekodesignat för att underlätta både reparation och återvinning*. Skulle batteriet behöva repareras kan det göras lokalt i Sverige, vilket minskar behovet av längre transporter.
Renaults över tio års erfarenhet av eldrift bidrar till att maximera batteriets livslängd, som är garanterad i 8 år eller upp till 160 000 km.
*Batteriet består av 12 moduler som kan bytas ut individuellt på över 20 auktoriserade servicecenter i Europa.

återvinning och återbruk
När bilen når slutet av sin livscykel kan batteriet (beroende på skick) renoveras, återanvändas för energilagring i andra sammanhang eller återvinnas. Mer än 90 % av kobolt, nickel och litium återvinns då i ett slutet kretslopp* för att producera nya batterier.
*det slutna kretsloppet för återvinning av mer än 90 % av kobolt, nickel och litium hanteras av The Future Is NEUTRAL (ett dotterbolag till Renault Group som arbetar för en cirkulär ekonomi) tillsammans med sina partners, och planeras vara i drift från år 2027.
*enligt WLTP-standard
** uppskattad laddningstid
Vissa bilder visar Scenic E-Tech electric i Iconic-utförande, som inte säljs i Sverige.