HUMAN FIRST PROGRAM

Safety by Renault. Automotive safety by Renault. 

human first program 

målet är att förbättra säkerheten för alla trafikanter

Datadelning, krocktester och övningar... Renault arbetar aktivt för att reducera antalet olyckor och dess allvarlighetsgrad.

"Human First-programmet" har utvecklats i samarbete med forskare, experter och brandmän – och deras gemensamma mål är att förbättra säkerheten för alla trafikanter varje dag.

År 2025 tar Renault säkerheten ett steg längre med "universal patent" -  ett initiativ till ett öppet säkerhetspatent tillgängligt för konkurrenter.

  upp till
22
avancerade förarassistanssystem
över
2 000
inlämnade säkerhetspatent*
över
5 000
utbildade brandmän**

Renault och brandmän, ett unikt samarbete

Totalt har Renault utbildat över 5 000 brandmän i 21 europeiska, asiatiska, afrikanska och latinamerikanska länder. Detta har resulterat i förbättrad kunskap om deras innovativa processer och nästa generations fordon. Renault har en egen heltidsanställd brandchef för att bidra till ingenjörsteamet och utveckla säkerheten.
Resultatet av detta samarbete har blivit QRescue Renault1, SD Switch2 och Fireman Access3
 

utbildning av brandmän

Renault har en heltidsanställd brandchef för att bidra med sin kunskap om säkerhet och utveckling till ingenjörsteamet. På bara några år har Renault utbildat 5 000 brandmän från 21 länder världen över. Fler och nya kurser planeras i Europa och Latinamerika.

QRescue Renault* - spar tid för räddningstjänsten

QRescue Renault är en QR-kod som placeras på både vindrutan och bakrutan. Denna skannas och ger därmed brandmän omedelbar tillgång till fordonets räddningsplan.

QR-koden tar dig till en informationssida som ger brandmännen all information de behöver för att arbeta effektivt och säkert.


*tillgänglig på Megane E-Tech electric

SD Switch*

 "SD-omkopplaren" kopplar omedelbart bort batteriet från högspänningsnätet.

*tillgänglig på Megane E-Tech electric
 

banbrytande inom säkerhet

I 50 år har Renault hjälpt till att minska antalet offer på vägarna. För att kontinuerligt förbättra säkerheten, jobbar  experterna från LAB (Accidents and Biomechanics Laboratory) och 600 ingenjörer och tekniker ständigt med utveckling. Över 2 000 patent har lämnats in– och några av dessa har resulterat i ett antal banbrytande tekniska lösningar (som "Fireman Access" och "SD Switch").

adas (avancerade förarassistanssystem)

Avancerade förarassistanssystem (adas) är intelligenta system som förlitar sig på avancerad teknik (radar, kameror, artificiell intelligens, etc.) för att hjälpa förare på vägen. Ändå använder 67 % av förarna inte förarassistans om de inte aktiveras automatiskt (SSHRC-studie 2019)*.
Renault arbetar för att vända denna trend.

*filbytesvarning, filhållningsassistent, intelligent adaptiv farthållare, farthållare/hastighetsbegränsare

isofix (barnstol)

Endast 25 % av barnen transporteras säkert i bilen (10 % är inte säkrade alls)*: Renault kan erbjuda upp till 3 olika Isofix- eller I-Size-fästen, beroende på modell. Därmed minskar risken för felmontering av stolen.

*naturalistiska studier/Europeiska projekt/IBSR Belgisk studie

framtida mobilitet och säkerhet

framtidens säkerhet hos Renault

Renaults riktlinjer för trafiksäkerhet är indelade i fem områden: öka medvetenheten, förebygga, korrigera, skydda och rädda. Innovationer dyker ständigt upp, till exempel Safety score, Safety coach och Safety guardian, som kommer att revolutionera säkerheten vid ratten.

*sedan 1969
** i 21 länder
(1) som standard från 2022 för nya Renault-modeller
(2) på alla elfordon
(3) på E-Tech electric och E-Tech plug-in hybridfordon