human first program
Safety by Renault. Automotive safety by Renault.
human first program

Renault och brandmän, ett unikt samarbete
Totalt har Renault utbildat över 5 000 brandmän i 21 europeiska, asiatiska, afrikanska och latinamerikanska länder. Detta har resulterat i förbättrad kunskap om deras innovativa processer och nästa generations fordon. Renault har en egen heltidsanställd brandchef för att bidra till ingenjörsteamet och utveckla säkerheten.
Resultatet av detta samarbete har blivit QRescue Renault1, SD Switch2 och Fireman Access3

utbildning av brandmän

QRescue Renault* - spar tid för räddningstjänsten
QRescue Renault är en QR-kod som placeras på både vindrutan och bakrutan. Denna skannas och ger därmed brandmän omedelbar tillgång till fordonets räddningsplan. QR-koden tar dig till en informationssida som ger brandmännen all information de behöver för att arbeta effektivt och säkert.
*tillgänglig på Megane E-Tech electric
SD Switch*
*tillgänglig på Megane E-Tech electric


banbrytande inom säkerhet
I 50 år har Renault hjälpt till att minska antalet offer på vägarna. För att kontinuerligt förbättra säkerheten, jobbar experterna från LAB (Accidents and Biomechanics Laboratory) och 600 ingenjörer och tekniker ständigt med utveckling. Över 2 000 patent har lämnats in– och några av dessa har resulterat i ett antal banbrytande tekniska lösningar (som "Fireman Access" och "SD Switch").

adas (avancerade förarassistanssystem)
Avancerade förarassistanssystem (adas) är intelligenta system som förlitar sig på avancerad teknik (radar, kameror, artificiell intelligens, etc.) för att hjälpa förare på vägen. Ändå använder 67 % av förarna inte förarassistans om de inte aktiveras automatiskt (SSHRC-studie 2019)*. Renault arbetar för att vända denna trend.
*filbytesvarning, filhållningsassistent, intelligent adaptiv farthållare, farthållare/hastighetsbegränsare

isofix (barnstol)
Endast 25 % av barnen transporteras säkert i bilen (10 % är inte säkrade alls)*: Renault kan erbjuda upp till 3 olika Isofix- eller I-Size-fästen, beroende på modell. Därmed minskar risken för felmontering av stolen.
*naturalistiska studier/Europeiska projekt/IBSR Belgisk studie
framtida mobilitet och säkerhet
Renaults riktlinjer för trafiksäkerhet är indelade i fem områden: öka medvetenheten, förebygga, korrigera, skydda och rädda. Innovationer dyker ständigt upp, till exempel Safety score, Safety coach och Safety guardian, som kommer att revolutionera säkerheten vid ratten.


*sedan 1969
** i 21 länder
(1) som standard från 2022 för nya Renault-modeller
(2) på alla elfordon
(3) på E-Tech electric och E-Tech plug-in hybridfordon