Marknadsföring, kommunikation och Personuppgiftshantering
Inledning
Detta avsnitt beskriver hur dina personuppgifter behandlas i samband med marknadsföring, kommunikation och kundrelationer. Informationen är en del av och kompletterar vår övergripande integritetspolicy och syftar till att ge dig en tydlig bild av hur vi behandlar dina uppgifter när vi kommunicerar med dig, anpassar innehåll eller genomför kampanjer.
Syften med behandlingen av dina personuppgifter
Vi behandlar personuppgifter i marknadsföringssyfte för att:
- Att skicka anpassade erbjudanden och information baserat på dina intressen och tidigare kontakt med oss.
- Att förbättra vår kommunikation och marknadsföringsstrategi genom analyser och segmentering.
- Att mäta effektiviteten i våra kampanjer och kundengagemang.
- Att genomföra tävlingar, evenemang eller sponsring.
- Att utveckla och förbättra produkter, tjänster och kundupplevelse.
Vilka uppgifter vi behandlar och hur de samlas in
Vi behandlar följande personuppgifter:
- Namn, e-postadress, telefonnummer.
- Fordonsuppgifter och verkstadsbesök.
- Information om preferens för återförsäljare.
- Kundnummer och lojalitetsdata.
- Interaktionsdata från digitala kanaler (t.ex. vilka kampanjer du klickat på, online-chatt).
- Information relaterade till dina digitala profiler (online-konton).
- Cookie-identifierare och annan spårningsteknik.
- Uppgifter från sociala medieplattformar om du valt att interagera med oss där.
- I vissa fall platsinformation (vid samtycke).
Personuppgifter kan samlas in och behandlas i samband med:
- Hantera vår inledande kontakt och kommersiella relation.
- Deltagande i tävlingar, kampanjer, i lojalitetsprogram kundundersökningar eller evenemang.
- Prenumeration på nyhetsbrev eller mottagande av direktmarknadsföring.
- Användning av våra webbplatser (med cookies/samtycke) och mobilappar eller digitala kanaler.
- Interaktion med våra digitala kanaler, sociala mediekonton (t.ex. "Gilla", "Dela", "Kommentera").
- Analyser av beteendedata från webbtrafik, nyhetsbrev eller appar.
- Din kontakt med vår kundtjänst eller din återkoppling om upplevelsen med den.
- Att du anger preferenser vid köp eller verkstadsbesök.
- Genomförande av studier och analyser.
Laglig grund för behandling
Vi behandlar dina uppgifter med stöd av följande rättsliga grunder enligt GDPR:
- Samtycke – vid nyhetsbrev, cookies, profilering eller digital annonsering.
- Avtal – när du deltar i tävlingar eller evenemang där regler antas.
- Berättigat intresse – för att skicka relevanta erbjudanden, förbättra våra tjänster och förstå våra kunders behov.
Vi gör alltid en intresseavvägning för att säkerställa att dina rättigheter och friheter inte påverkas negativt.
Personligt anpassad marknadsföring
För att ge dig mer relevant och intressant information kan vi anpassa våra utskick och erbjudanden utifrån dina tidigare interaktioner med oss. Det kan till exempel handla om vilka sidor du besöker på vår webbplats eller om du öppnar våra nyhetsbrev.
Syftet med denna anpassning är att kunna skicka dig skräddarsydda erbjudanden och meddelanden som bättre matchar dina intressen och behov.
Anpassningen sker manuellt eller med hjälp av enklare analysverktyg, men innebär inte automatiserat beslutsfattande eller profilering enligt artikel 22 i dataskyddsförordningen (GDPR).
Du har alltid rätt att invända mot denna typ av personanpassad kommunikation. Du kan enkelt avregistrera dig via länk i våra utskick eller genom att kontakta oss direkt.
Dina val och rättigheter
Du kan när som helst utöva dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Beroende på sammanhanget och vilka aktörer som hanterat dina personuppgifter (till exempel RN Nordic AB, en återförsäljare, en samarbetspartner eller en myndighet) kan du behöva vända dig direkt till respektive part.
Du kan när som helst:
- Avregistrera dig från nyhetsbrev eller digital marknadsföring via avregistreringslänken i e-post.
- Ändra dina marknadsföringsinställningar.
- Invända mot behandling för direktmarknadsföring.
- Begära mer information om hur dina uppgifter används för marknadsföring.
För en fullständig beskrivning av dina rättigheter och kontaktuppgifter, se avsnittet ”Dina rättigheter och hur du kontaktar oss” i vår Integritetspolicy.