Vårt löfte
På Renault strävar vi efter att göra ditt liv bättre och enklare. Vi har i flera decennier arbetat för att erbjuda bilar som ger allt högre effektivitet och orsakar allt mindre föroreningar.
Vi strävar efter att minska våra bilars miljöpåverkan. Med vår Z.E.-teknik (Zero Emissions)är vi pionjärer inom området hållbar mobilitet för alla.
Bestämmelser förändras och vi spelar en roll i dessa förändringar. Det börjar med att beakta det nya WLTP-testet (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) för personbilar och lätta transportbilar. Med det här nya protokollet får konsumenter tillgång till bränsleförbruknings- och utsläppsuppgifter som speglar den vardagliga användningen av bilen med mycket större exakhet.
Förstå förändringarna i bestämmelserna
Förstå förändringarna i bestämmelserna: WLTP och RDE
WLTP trädde i kraft den 1 september 2017 och ersätter gradvis NEDC-protokollet (New European Driving Cycle). Utöver det här nya protokollet så finns det ett till: RDE (Real Driving Emissions). De ger tillgång till förbruknings- och utsläppsresultat som speglar den faktiska vardagliga användningen. Utforska dem.
**NEDC, New European Driving Cycle
***RDE, Real Driving Emissions
Vad är ett certifieringsprotokoll?
Det är en serie obligatoriska tester som certifierar att alla bilar som är nya på marknaden följer alla bestämmelser. Målet är att kontrollera att alla bilar uppfyller kraven i gällande utsläppsstandarder. Den standard som gäller idag är Euro 6.
Testerna utförs i ett laboratorium av ett oberoende organ (till exempel UTAC i Frankrike). De baseras på standardiserade körcykler (sträcka, hastighet, utrustning, temperatur och så vidare) och mäter föroreningar, koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning för bilar med förbränningsmotorer. Utifrån dessa mätningar går det sedan att jämföra prestanda mellan modeller från olika tillverkare. Idag publiceras dessa uppgifter i broschyrer och på tillverkarnas webbplatser.
Från NEDC till WLTP
Före september 2017 var NEDC-laboratorietestet – ett riktmärke sedan 1990-talet – det certifieringsprotokoll som gällde. Det här protokollet blev förlegat eftersom det inte hängde med i fordonsutvecklingen. NEDC ersattes gradvis av WLTP.
Vad är skillnaden mellan de två protokollen? Till att börja med har WLTP en längre och mer exakt körcykel än NEDC. Testhastigheterna är högre, temperaturområdet bredare och all bilens utrustning beaktas (se nedan). Kort sagt ger dessa förbättringar resultat som är mycket närmare den vardagliga körningen i verkligheten.
Se skillnaderna mellan NEDC- och WLTP-testerna nedan.
Egenskaper | NEDC | WLTP |
---|---|---|
Cykelns varaktighet (min) | 20 | 30 |
Avstånd (km) | 11 | 23 |
Snitthastighet (km/h) | 34 | 47 |
Maxhastighet (km/h) | 120 | 131 |
% av stilleståndstid | 24 | 13 |
Resultat | Testresultaten är långt från verkliga användningsförhållanden
Ett resultat är tillgängligt per modell/motor/växellåda |
Testresultaten är närmare verkliga användningsförhållanden
Ett min- och ett maxresultat per modell/motor/växellåda |
Eftersom testerna är närmare verkliga användningsförhållanden kan de visa högre bränsleförbrukning och utsläpp än informationen i broschyren. Den faktiska dagliga förbrukningen påverkas dock inte. Det är helt enkelt en mer exakt spegling av bränsleförbrukning och utsläpp som, enligt WLTP, beaktar den specifika biltypen utöver den valda utrustningen och tillvalen. Dessutom utvärderas mätningen baserat på en rad resultat registrerade under testet (till skillnad från ett enskilt resultat per modell för NEDC-protokollet).
RDE (Real Driving Emissions)
Även om förhållandena för WLTP-testcyklerna är strängare än dem för NEDC-protokollet, så beaktas ändå inte alla parametrar för en bils verkliga användning, och där kommer RDE-testet (Real Driving Emissions) in i bilden.
Det här testet utförs under verkliga körförhållanden och kompletterar WLTP-certifieringen genom att verifiera en bils faktiska utsläppsnivåer.
Renaultkoncernen har redan börjat förse sina kunder med resultaten från RDE-utsläppstester för nya bilar registrerade efter maj 2016. Mer information hittar du på grouperenault.com/RDE.
Tider
Vad innebär detta för dig
Notera att varken bilens prestanda eller den faktiska bränsleförbrukningen påverkas oavsett vilket certifieringsprotokoll som används.
De uppgifter om koldioxidnivåer och bränsleutsläpp som publiceras av tillverkare kommer självfallet att bli högre, eftersom det nya WLTP-protokollet bättre speglar den vardagliga användningen av bilen.
Enkelt uttryckt är WLTP mer exakt än NEDC, men bilens faktiska prestanda eller förbrukning förändras inte.
Våra lösningar
Underlätta minskad bränsleförbrukning
Renault kommer att lansera sina första bilar som är certifierade enligt den här nya proceduren i januari 2018. Och från september 2018 och framåt kommer alla nya Renaultbilar som säljs i nätverken att vara WLTP-certifierade.
Eftersom vi även vill hjälpa dig att aktivt delta i att minska miljöpåverkan så erbjuder vi en rad smarta och ansvarsfulla lösningar genom vårt Driving ECO2-program.
Driving ECO2-programmet
Överträffar marknadens förväntningar och förändringarna i bestämmelserna