Formula Renault

Unga och lovande racerförare, från 16 år och uppåt, möter en mycket tävlingsinriktad värld. De måste lära sig hantera pressen under tävlingarna och förstå hur en tävlingsbil fungerar för att kunna förbättra prestandan. I Formula Renault lär de sig grunderna i yrket bakom ratten på en ensitsig bil med 16-ventilers motor på 2,0 liter, som levererar 210 hk, och är utrustad med en sjuväxlad sekventiell växellåda och rattreglage.

Förr sa man att det tar en säsong att lära sig grunderna och ytterligare en säsong att lära sig vinna, men det verkar inte stämma längre. Formula Renault grundades för 45 år sedan och har alltid sett till att hålla sig uppdaterad inför alla föränderliga behov som förare från karting och andra nybörjardiscipliner ställs inför. Eftersom förarnas snittsålder för att inleda Formel 1-karriären har sjunkit ordentligt de senaste åren har vi valt att korta ner utbildningen. Formula Renault är en äkta körskola för ensitsiga bilar där det snabbt blir tydligt om de unga förarna har talangen som krävs.

 

Renault CLIO Cup

Många av er gillar CLIO Cup eftersom det är ett mycket gynnsamt format för dueller sida vid sida. Allt sedan lanseringen av den legendariska R8 Gordini Cup 1966 har Renault Sport funnits med på banorna i Europa och runt om i världen för att bjuda på förstklassig racing. Och vi nöjer oss inte med det! Under 2017 bygger vi vidare på våra framgångar genom att anordna åtta nationella CLIO Cup-serier: Frankrike, Storbritannien, Spanien, Italien, Benelux, Skandinavien, Centraleuropa och Kina. 

Den mycket framgångsrika CLIO Cup har sålts i flera tusen exemplar sedan 1991, alla fyra generationer inräknade, och uppskattas för sin prestanda, pålitlighet och attraktiva prisnivå. CLIO Cup har nu tagit över alla fördelar som återfinns i CLIO R.S. 200 EDC: en direktinsprutad turbomotor på 1,6 l som levererar 220 hk med ett konstant vridmoment på 270 Nm, en sekventiell växellåda och rattpaddlar. Tillräckligt för att ta prestandan till en ny nivå!