Motorsport är en del av vår historia

Ända senda Louis Renaults dagar har motorsport spelat en viktig roll i vår historia och kultur.

Från Renault typ A till Renault MEGANE R.S.

Våra första sportsliga framgångar

Renault Sport – vår historia

Första tiden

Louis Renault blev tidigt medveten om hur viktiga sportsliga framgångar är för ett varumärkes utveckling. Den 24 december 1898 bevisade han överlägsenheten av sin första stora uppfinning: växellådan. Hans typ A-bil var den första bilen som tog sig upp för den branta gatan Rue Lepic i Montmartre.

 

Efter den framgången började Renault tävla inom motorsport och vann en serie Grand Prix-segrar. Renault typ K, med den första motorn som Renault konstruerat, väckte uppmärksamhet i ett lopp från Paris till Wien 1902. Första världskriget satte tillfälligt stopp för biltävlandet i Europa, men Renault var snabbt tillbaka på startlinjen. Under 1920-talet höjdes det diamantformade varumärket återigen till skyarna i samband med lanseringen av Renault 40CV. Bilen vann Monte Carlo-rallyt 1925 och väckte uppmärksamhet för att den slog många av den tidens banrekord med sin specialmodell.

Gordini ansluter

1958 utsåg Renault den italienska konstruktören Amédée Gordini till chef för motorsportdivisionen. Legendariska Renault 8 Gordini var född. Bilen blev en framgångssymbol för en hel generation förare. Det enorma intresset ledde fram till grundandet av Renault 8 Gordini Cup 1966: den första tävlingen någonsin med ett enda deltagande bilmärke.

 

I juli 1970 ledde lanseringen av Renault 12 Gordini till en speciell G-dag där Gordini-ägare samlades på Paul Ricard-banan. Evenemangets anda lever kvar än i dag genom World Series by Renault. Samtidigt gjorde Formula Renault debut med sina första bilar med Renault 12 Gordini-motor. Frankrike var värdland för det första Formula Renault-mästerskapet 1971.

Renault Sport – Renault Gordini på banan
Renault Sport – Alpine A110

Renault tar över Alpine

1973 övertog Renault aktiemajoriteten i Alpine, en liten fransk biltillverkare grundad av Jean Rédélé, som företaget haft ett samarbete med under många år. 1973 blev ett bra år för varumärket tack vare seger med Alpine A110 ”Berlinette” i det första VM-rallyt någonsin.

Renault och tävlingsframgångarna

Vår historia inom Formel 1

Vår första tid inom biltävlingar

Vår historia inom motorsporten började med Amédée Gordini, känd för sina Grand Prix-bilar. För hans skapelser lät Renault bygga fabriken i Viry-Châtillon. Tack vare Gordini kunde Renault först koncentrera sig på en 2,0-liters V6-motor som presenterades i januari 1973. Den visade sig konkurrenskraftig i det omtalade sportvagns-EM för tvålitersmotorer.

 

Stärkt av framgången anslöt Renault till FIA:s sportvagns-VM och utvecklade en turboversion av motorn.

Renault F1
Renault F1

Våra första steg in i Formel 1

Renault Sport grundades officiellt 1976 i samband med lanseringen av ett tävlingsprogram för ensitsiga bilar: Formel 2, Sport Le Mans, därefter Formel 1 år 1977. Renault startade sin Formel 1-era som stall. Varumärket satte trenden med sin nyskapelse: turbomotorn. Medan konkurrenterna körde med insugningsmotorer ställde Renault upp med en turboladdad V6:a. Vid samma tidpunkt vann Didier Pironi och Jean-Pierre Jaussaud 1978 års Le Mans 24-timmarslopp i Alpine-Renault A442B med Renaults V6-turbomotor. Märket med diamanten tog sin första Formel 1-seger i Frankrikes Grand Prix 1979 med Jean-Pierre Jabouille bakom ratten på RS11.

 

Under början av 80-talet tog Renault 15 Grand Prix-titlar och slutade på en andraplats i VM 1983 tack vare Alain Prost, för att efter säsongen 1985 dra sig ut tävlingen. Renaults satsning på turbomotorn som ingen då trodde på var ett lönsamt drag.

Återkomsten

Renault återvände till Formel 1 efter sitt köp av Benetton-stallet 2001 och bytte officiellt namn till Renault F1 Team år 2002.

 

Framgångarna för Renault F1 Team sammanföll med en viss Fernando Alonsos två förartitlar i följd i VM 2005 och 2006. Det nya stallet tog även hem två konstruktörstitlar under samma tidsperiod.

 

År 2011 valde Renault att lägga fokus på verksamheten som motortillverkare för andra stall. Renault F1 Team såldes till Genii Capital. Renaults motorer bidrog sedan till Red Bull Racing-stallets VM-segrar med fyra konstruktörstitlar under perioden 2010–2013. Sebastian Vettel skrev in sig i rekordböckerna genom att bli den yngsta fyrfaldiga Formel 1-världsmästaren genom tiderna.

Renault Sport Formel 1-depåstopp
Renault Sport – Formel 1-bil, R.S. 19

2019 – Renault i hetluften igen

2016 var vi tillbaka i Formel 1 som officiell tillverkare.

 

Under de senaste tre åren har vi visat att vi hör hemma i den här sporten. Vi har glänst på banan med några enastående fighter och många fina prestationer. Vi har också genomfört innovativa aktiviteter inom reklam och marknadsföring för att öka publiken och supportrarnas engagemang. 2019 kommer att bli ett spännande år både på och utanför banan, Vi ser fram emot att komma igång!

Renault Sport är också ...

Renault Sport Series

Passionen för motorsport

Renault Sport Series

Renault sport – Formel 1 R.S. 19-profil

Renault F1 Team

I hjärtat av vår sportverksamhet

  • SubPrefooter Icon

    5 års garanti på personbilarvi garanterar ett tryggt bilköp

  • SubPrefooter Icon

    Prova modellensom du vill ha

  • SubPrefooter Icon

    Kör med självförtroendemed Renault-garantier

  • SubPrefooter Icon

    Gör livet enklaremed MY Renault