Motorsport är en del av vår historia

Ända senda Louis Renaults dagar har motorsport spelat en viktig roll i vår historia och kultur.

från Renault typ A till Renault Megane R.S.

våra första sportsliga framgångar

Renault Sport – vår historia

första tiden

Louis Renault blev väldigt tidigt medveten om hur viktiga sportsliga framgångar är för ett varumärkes utveckling. Den 24 december 1898 presenterades den första triumferande uppfinningen: växellådan. Hans Voiturette typ A var den första bilen som tog sig upp för den branta gatan Rue Lepic i Montmartre.

 

Efter den framgången började Renault tävla inom motorsport och vann en serie Grand Prix-segrar. Renault typ K, med den första motorn som Renault konstruerat, väckte uppmärksamhet i ett lopp från Paris till Wien 1902. Första världskriget satte tillfälligt stopp för biltävlandet i Europa, men Renault var snabbt tillbaka på startlinjen. Under 1920-talet höjdes Renaults diamantformade varumärke återigen till skyarna i samband med lanseringen av Renault 40CV. Bilen vann Monte Carlo-rallyt 1925 och väckte uppmärksamhet för att den slog många av den tidens banrekord.

Renault Sport – Renault Gordini på banan

Gordini ansluter

1958 utsåg Renault den italienska konstruktören Amédée Gordini till chef för motorsportdivisionen. Legendariska Renault 8 Gordini var född. Bilen blev en framgångssymbol för en hel generation förare. Det enorma intresset ledde fram till grundandet av Renault 8 Gordini Cup 1966: den första tävlingen någonsin med ett enda deltagande bilmärke.

 

I juli 1970 ledde lanseringen av Renault 12 Gordini till en speciell G-dag där Gordini-ägare samlades på Paul Ricard-banan. Evenemangets anda lever kvar än i dag genom World Series by Renault. Samtidigt gjorde Formula Renault debut med sina första bilar med Renault 12 Gordini-motor. Frankrike var värdland för det första Formula Renault-mästerskapet 1971

Renault Sport – Alpine A110

Övertagandet av Alpine

1973 övertog Renault aktiemajoriteten i Alpine, en liten fransk biltillverkare grundad av Jean Rédélé, som företaget haft ett samarbete med under många år. 1973 blev ett bra år för varumärket tack vare seger med Alpine A110 ”Berlinette” i det första VM-rallyt någonsin.

Renault och tävlingsframgångarna

vår historia inom Formel 1

Renault F1

våra första steg in i Formel 1

Vår historia inom motorsporten började med Amédée Gordini, känd för sina Grand Prix-bilar. För hans skapelser lät Renault bygga fabriken i Viry-Châtillon. Tack vare Gordini kunde Renault först koncentrera sig på en tvåliters V6-motor som presenterades i januari 1973. Den visade sig konkurrenskraftig i det omtalade sportvagns-EM för tvålitersmotorer. Stärkt av framgången anslöt Renault till FIA:s sportvagns-VM och utvecklade en turboversion av motorn. 

 

Renault Sport grundades officiellt 1976 i samband med lanseringen av ett tävlingsprogram för ensitsiga bilar: Formel 2, Sport Le Mans, därefter Formel 1 år 1977. Renault startade sin Formel 1-era som stall. Medan konkurrenterna körde med insugningsmotorer ställde Renault upp med en turboladdad V6:a. Vid samma tidpunkt vann Didier Pironi och Jean-Pierre Jaussaud 1978 års Le Mans 24-timmarslopp i Alpine-Renault A442B med Renaults V6-turbomotor. Märket med diamanten tog sin första Formel 1-seger i Frankrikes Grand Prix 1979 med Jean-Pierre Jabouille bakom ratten på RS11. 

 

Under början av 1980-talet tog Renault 15 Grand Prix-titlar och slutade på en andraplats i VM 1983 tack vare Alain Prost innan Renaultstallet drog sig tillbaka efter säsongen 1985. 

Renault Sport Formel 1-depåstopp

återkomsten

Renault återvände till Formel 1 år 2001 efter sitt köp av Benetton-stallet och bytte officiellt namn till Renault F1 Team år 2002.

 

Framgångarna för Renault F1 Team sammanföll med en viss Fernando Alonsos två förartitlar i följd i VM 2005 och 2006. Det nya stallet tog även hem två konstruktörstitlar under samma tidsperiod.

 

År 2011 valde Renault att lägga fokus på verksamheten som motortillverkare för andra stall. Renault F1 Team såldes till Genii Capital. Renaults motorer bidrog sedan till Red Bull Racing-stallets VM-segrar med fyra konstruktörstitlar under perioden 2010–2013. Sebastian Vettel skrev in sig i rekordböckerna genom att bli den yngsta fyrfaldiga Formel 1-världsmästaren genom tiderna.

Renault Sport – Formel 1-bil, R.S. 19

2019 – Renault i hetluften igen

Efter att åter ha etablerat oss som en officiell Formel 1-tillverkare hade vi en god meritlista med några enastående fighter och många fina prestationer.

 

Genom att ligga i innovationens framkant, både på racingbanan och på vägarna, kunde vi använda vår expertis inom motorsport och kompetens inom eldrift för att tillsammans med våra Renault F1-team utveckla en innovativ och exklusiv hybridteknik: Renault E-TECH.  

Alternativ bild C29

en ny identitet

2021 enades Alpine Cars, Renault Sport Cars och Renault Sport Racing under flaggskeppet Alpine för att presentera ett varumärke dedikerat till innovativa, autentiska och exklusiva Groupe Renault-motorsportbilar. Varumärket Alpine, som redan var känt för sina framgångar inom långlopp och rally, lanserade sin nya identitet 2020: Alpine F1 Team.

 

Rustade med vår Renault E-TECH-hybridteknik är vi anförtrodda att vara teamets exklusiva motortillverkare – en roll som vår sinnrikhet och unika expertis inom hybriddrivlinor stärker oss i. 

Renault Sport är även …

Renault Sport Series

RENAULT SPORT SERIES

passion för motorsport

Dags för race
Teknisk innovation

TEKNISK INNOVATION: FRÅN RACINGBANAN TILL VÄGEN

tävling: vi inspirerar, du njuter av körglädjen!

Vår R.S.-standardteknik

Vår webbplats och dess partners använder cookies för att förbättra din upplevelse på denna webbplats, för att visa dig reklam och personligt och/eller geolokaliserat innehåll och för att låta dig integrera med vårt innehåll via sociala nätverk. Du kan när som helst ändra dina val när genom att gå till avsnittet ”Cookies” på vår webbplats

läs mer