teknik

Renault E-Tech

Vårt samlingsnamn för elektrifierade fordon

Tack vare vår långa erfarenhet som inom elektrifiering, och samarbetet med koncernens Formel 1 Team, Alpine F1 Team, har vi utvecklat ett brett modellprogram av elektrifierade bilmotorer.
Vissa är rena elbilar, andra kombinerar el- och förbränningsmotorer, precis som i våra tävlingsbilar inom Formel 1.

kategorier av elektrifierade bilar

Det kan vara lätt att gå vilse i begreppsdjungeln när det kommer till elektrifierade fordon. Låt oss börja med att reda ut vilka de vanligaste typerna av elektrifierade bilar är på marknaden idag:

 

BEV – Battery Electric vehicle – Drivs endast på el. Elmotorn är kopplad till ett större batteri

 

HEV – Hybrid electric vehicle – Drivs av en bensinmotor med stöd av en elmotor. Om lämpligt växlar bilen till att endast drivas av elmotorn. Utrustad med ett mindre batteri som återladdas under drift genom energiåtervinning. Elhybriden kan inte laddas utifrån.

PHEV – Plug-in hybrid electric vehicle – I likhet med hybriden drivs bilen av en förbränningsmotor i kombination med en elmotor. Tack vare att plug-in hybriden är utrustad med ett större batteri är det möjligt att driva bilen längre sträckor (ofta 3–6 mil) på enbart el. Plug-in hybriden kan också laddas i ett vanligt eluttag eller på en laddstolpe.

 

MHEV – Mild hybrid electric vehicle – En mildhybrid drivs av en förbränningsmotor, men i vissa lägen kan förbränningsmotorn stängas av helt (motorbroms, aktiv inbromsning eller vid stillestånd) för att spara energi. En mindre motor (ofta startmotorn) ser till att snabbt starta förbränningsmotorn igen vid gaspådrag.  

E-Tech elbilar

Så fungerar en E-Tech elbil

En ren elbil saknar avgasrör och drivs av en eller flera elmotorer som får ström från batterier. Den går endast på eldrift och den omvandlar rörelseenergi när man bromsar till ny energi som laddar batteriet. Batteriet laddas via sladd med el från kraftnätet, som vilken annan uppladdningsbar produkt som helst. Dagens batterier är fortfarande ganska stora och väger mellan 200 och 500 kilo. För en biltillverkare ligger en utmaning i att hitta rätt balans mellan batteriets storlek, bilens räckvidd och bilens totala vikt. Ett större batteri ger förvisso en längre räckvidd, men samtidigt blir batteriet dyrare, bilen tyngre och därmed också förbrukningen högre. Stor möda har lagts på att hitta bästa möjliga avvägning mellan batteristorlek, pris och räckvidd på Renaults eldrivna fordon.

Elmotorer är energieffektiva

Detta är en av elbilarnas stora fördelar: deras energieffektivitet. Elfordonen har en verkningsgrad på över 80 procent, vilket innebär att över 80 procent av energin som matas in i elmotorn används till att driva bilen. En konventionell bensinmotor i jämförelse har en verkningsgrad på ca 30%, där merparten av energin istället omvandlas till värme istället för rörelse. Elbilen saknar traditionell växellåda då elmotorn är direktverkande på drivhjulen. Därmed blir motorns fulla vridmoment tillgängligt direkt vid gaspådrag. Elbilar upplevs som roliga att köra då motorns kraft är tillgänglig direkt.

E-Tech hybridmodeller

Så fungerar en E-Tech hybrid

E-Tech är Renaults innovativa och exklusiva hybridteknik. Den skyddas av 150 patent och är utvecklad i samarbete med Renaults F1-team, med avstamp i vår expertis inom elektrisk mobilitet.

Drivsystemet för E-Tech-hybrider kombinerar en förbränningsmotor, två elmotorer och ett batteri. Våra hybridbilar med automatlåda är effektiva och smarta när det gäller energihantering. Kör ännu längre helt på el.

E-Tech plug-in hybridmodeller

Så fungerar en E-Tech plug-in hybrid

E-Tech plug-in-hybridtekniken har utvecklats baserat på de drivlinor som används av Alpine F1 team. Det finns två elmotorer, en primär och en sekundär, kombinerat med en förbränningsmotor och ett centralt batteri.

E-Tech-tekniken ger 100% elektrisk start, och växellådan är utvecklad för att minska fördröjd acceleration vid växling, vilket gör körningen jämnare.

Välj det körläge som passar bäst. Med MULTI-SENSE-tekniken i laddningsbara E-Tech-bilar kan du växla mellan hybridläget ”My Sense”, det elektriska läget ”Pure” eller läget ”Sport” för att maximera bilens kraft.