ALLT OM RÄCKVIDD

Här hittar du allt du behöver veta om elbilar och räckvidd. Lär dig vad som påverkar räckvidden och få tips om hur du ökar den så mycket som möjligt.

Renault Zoe exteriör

VAD PÅVERKAR RÄCKVIDDEN I EN ELBIL?

Alla bilar har inte samma räckvidd. Skillnaden beror mycket på batteriet: hur mycket energi det kan lagra gentemot hur mycket energi bilen förbrukar. Energiförbrukningen påverkas också av saker som väder, vägunderlag och luftmotstånd, samt om man har kupévärmare eller luftkonditionering på i bilen.

Temperaturen påverkar också förbrukningen, där lägre temperaturer innebär en kortare räckvidd. Detta beror bland annat på att det blir tuffare rullmotstånd på vinterhalvåret, och att kupévärmaren drar en hel del energi.

Generellt sett förbrukar privata elbilar cirka 2kWh per mil, och det som påverkar räckvidden absolut mest är hastigheten. Ju snabbare du kör, desto kortare räckvidd.

Zoe E-Tech electric är utrustad med lättanvänd teknik som hjälper dig att optimera räckvidden som t.ex. värmepump, regenerativ bromsning och ECO-läge. Här nere hittar du exempel på räckvidd för Zoe beroende på vilket batteri som används och andra faktorer så som hastighet, temperatur och AC/värme.

Renault Zoe E-Tech electric

Så maximerar du räckvidden på din elbil

De senaste elbilarna på marknaden skiljer sig mycket från de första generationernas elbilar. Zoe har cirka 39 mils räckvidd i verklig körning och är ett tydligt exempel på den moderna elbilen. Det räcker gott och väl för att klara de flesta resorna.

Elbilars räckvidd kopplas ofta ihop med kvaliteten och prestandan hos bilens batteri. Men i själva verket är det flera faktorer som påverkar. Förutom batterikraften påverkas räckvidden bland annat av vilka funktioner du nyttjar i bilen, samt vilken körstil du har. Här är några exempel på faktorer som påverkar räckvidden, och hur du kan göra för att komma så långt som möjligt:

REGENERATIV BROMSNING

Bromsa och ladda. Zoe är utrustad med så kallad regenerativ bromsning, som kan omvandla rörelseenergi till laddning i batteriet. Systemet återvinner energi när du saktar in eller bromsar, vilket innebär att batteriet laddas automatiskt när du släpper på gasen eller använder bromspedalen. Tillämpar du en lugn körstil med planerade inbromsningar kan du öka räckvidden på din elbil.

DÄCK

Bättre däck ger längre räckvidd. Ju bättre väghållning, bromsgrepp och rullmotstånd däcken har, desto mindre energi krävs för att driva och hantera bilen. Detta påverkar självklart också räckvidden på din elbil. Med riktigt bra däck blir det alltså enklare att maximera din räckvidd. Zoe är utrustad med Michelin Energy™ E-V, vilket är de allra första MICHELIN-däcken som designats exklusivt för elbilar. Däcken erbjuder ett väldigt lågt rullmotstånd utan att påverka vare sig bromskapaciteten eller väghållning. Det innebär fördelar både för energiförbrukningen när du kör och hur mycket laddning du får via regenerativ bromsning.

VÄRMEPUMP

Värmepumpen kan vara en stor energibov i många bilar. Det kostar energi att kontrollera temperaturen, och det kan så klart också påverka din räckvidd. Generellt sett vill man begränsa användandet av uppvärmning och luftkonditionering om man vill förbättra räckvidden. Zoes värmepump är byggd för att optimera räckvidden så mycket som möjligt. Den är reversibel och innehåller två funktioner: den kyler passagerarutrymmet på samma sätt som moderna luftkonditioneringar, eller producerar värme med hjälp av energin i luften utanför bilen.

 

FÖRVÄRMNING ELLER KYLNING AV BATTERIET

Batterier i elbilar presterar som bäst när de jobbar i rumstemperatur. Om temperaturen blir för hög eller låg sjunker batteriets effektivitet, vilket försämrar räckvidden. Under Sveriges kallaste och varmaste månader är det alltså en bra idé att förvärma eller -kyla batteriet innan du ger dig i väg på din resa. På så sätt maximerar du prestandan hos din elbil ordentligt. Zoe har en anordning som förvärmer det nya 41 kWh-batteriet vid kalla förhållanden. Denna funktion värmer upp batteriet och kan dessutom kyla ned det vid behov. Ute på vägarna bibehåller systemet en optimal batteritemperatur automatiskt.

Hur vet jag att bilen har tillräcklig räckvidd?

Vi erbjuder olika uppkopplade tjänster som hjälper dig planera räckvidden. Du kan även planera din kommande resa på distans med My Renault appen: du kan se laddningsnivån och räckvidden för din elbil, och status för pågående laddning. Du kan även se historik för de senaste laddningarna i realtid, oavsett var du befinner dig.

Här följer några tips på hur du optimerar din körstil:

  • håll nere hastigheten och accelerera mjukt
  • välj en avkopplad, varsam körstil
  • håll i möjligaste mån en jämn hastighet:
  • justera hastigheten genom att reglera accelerationen, även vid körning i nedförsbacke
  • planera körningen

 

Hur håller jag koll på räckvidden när jag kör?

När du kör i en elbil från Renault kan du använda energispararen för att kontrollera förbrukningen i realtid. Återstående räckvidd, som beräknas på batteriets laddningsnivån och din genomsnittsförbrukning, visas på instrumentpanelen.

Du kan även kontrollera laddningsnivån och räckvidden som är kvar från annan plats, till exempel från en dator eller smartphone, via My Renault app som är tillgänglig för alla versioner av Renault Zoe.

 

Hur förbättrar jag räckvidden?

Det finns flera sätt att utöka räckvidden. Den viktigaste faktorn är din körstil.

Följ råden på din interaktiva R-LINK-surfplatta. Efter varje biltur analyseras resan och du får värdefulla råd om hur du kan utöka räckvidden.

Du kan även koppla in ECO-läget för att utöka räckvidden ytterligare. Bilens dynamiska prestanda samt luftkonditionerings- och uppvärmningssystemets effekt minskas så att räckvidden utökas ytterligare. Ca 8–10 % av räckvidden.

 

 

FÖRMÅNSVÄRDE FÖR KLIMATBONUSBIL I TJÄNSTEN

Förmånsvärde för klimatbonusbil i tjänsten

Att ha klimatbonusbil i tjänsten kan även ha positiv inverkan på ditt förmånsvärde. Vissa typer av drivmedel eller fordon med extremt låga utsläpp kan vara aktuella för en förmånsvärdesrabatt - reglerna för detta utfärdas av Skatteverket. Att köra klimatbonusbil i tjänsten gynnar inte bara miljön utan även din plånbok.

Nedsatt förmånsvärde för elbilar, plug-in hybrider och biogasbilar

Att välja en elbil i tjänsten är inte bara miljösmart utan även ekonomiskt smart. Elbilar, plug-in hybrider och gasbilar får en 40% nedsättning av förmånsvärdet (max 10.000 kr från inkomstår 2017) jämfört med motsvarande bensin/dieselbil.

Förmånsvärdereduktionen gäller fram till 2020.

BONUS-MALUS OCH BRÄNSLESNÅLA BILAR

Att välja en bränslesnål bil är ett bra sätt att sänka de löpande kostnaderna för ditt bilägande och samtidigt minska din klimatpåverkan.

En hög bränsleeffektivitet innebär främst att du kan köra längre på mindre drivmedel. Men med bonus-malus systemet kan du inte längre få miljöbonus för en bensin- eller dieselbil så vidare det inte är en plug-in hybrid.

En plug-in hybrid som drivs av en kombination av el och bensin- eller diesel är berättigad till bonus om 10 000 kr, förutsatt att bilen har en utsläppsnivå under 60g CO2/km vid blandad körning. Bonusen ökar linjärt upp till 70 000 kronor ju lägre utsläppsnivå bilen har.

Här kommer vi titta på vad en bränslesnål bil egentligen är och vad som påverkar din bränsleförbrukning. Vi kommer även förklara vad som krävs för att du ska kunna spara så mycket som möjligt på drivmedel.

SÅ MÄTS BRÄNSLEFÖRBRUKNING OCH UTSLÄPP

Bränsleförbrukning mäts oftast i antal liter förbrukade per 100 kilometer (l/100 km). Utsläpp mäts främst i antal gram koldioxid per kilometer (CO2 G/KM). En Clio Zen med motorn TCe 100 har till exempel en bensinförbrukning på 5,2 l/100 km och en utsläppsnivå på 117 CO2 G/KM enligt WLTP.

Det är dock viktigt att förstå var dessa siffror kommer ifrån och vad de innebär.

New European Driving Cycle (NEDC)

Alla bilar som går till försäljning blir testade för att fastställa bilens bränsleförbrukning och utsläppsnivå.

Testet genomförs av ett oberoende testinstitut enligt standardiserad körcykel. I Europa används körcykeln New European Driving Cycle (NEDC).

Enligt NEDC ska bilen först vila i ett rum med en temperatur på mellan 20 och 30 grader i 6 timmar före testet. Bilen startas, får stå på tomgång i 40 sekunder, och kör sedan igenom två körcyklar:

Urban Driving Cycle (UDC) som ska motsvara körning i en stor europeisk stad, och Extra Urban Driving Cycle (EUDC) som ska motsvara körning på motorväg.

Testet genomförs oftast inomhus på en rulltestbänk. Alla icke-nödvändiga funktioner är också avstängda under testet, som till exempel luftkonditionering och sätesvärmare.

Testbilen är utrustad med en apparat som samlar upp alla avgaser under de olika körcyklerna. Därefter räknas bränsleförbrukningen ut med hjälp av den uppmättautsläppsmängden. Det är dessa siffror som sedan redovisas i bilarnas specifikationer. Resultatet blir också det underlag som används för att bestämma om bilen är miljöklassad.

Vad betyder resultatet?

Testet är utformat för att alla bilar ska kunna testas och jämföras under exakt samma förhållanden.

Det ger alltså inte ett resultat som kan jämföras med verklig körning. Det är oerhört många faktorer som kan påverka bränsleförbrukningen, och därför är det omöjligt att göra en exakt uträkning för hur förbrukningen kommer se ut under verkliga förhållanden.

Testet är därför inte menat att reflektera verklig bränsleförbrukning. Det fungerar istället som en baslinje som gör det möjligt att jämföra alla bilar under samma förhållanden.

WLTP

Ny körcykel från 1 september 2017. Full benämning är Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure.

Den 1 september 2017 infördes en ny körcykel vid namn WLTP, eller Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. Syftet med WLTP är att införa en global standard som bättre motsvarar verkliga körförhållanden enligt dagens bilanvändning. Siffror från WLTP och NEDC kommer redovisas parallellt fram till 2021.

Från 1 januari 2020 ligger WLTP-värdet till grund för fordonsskatten i bonus-malus systemet. I samband med detta kommer skattenivåerna justeras, i och med att WLTP körcykeln redovisar högre siffror än NEDC.

SÅ KÖR DU MER KLIMATSMART

Bilens bränsleförbrukning påverkas av flera faktorer.


VIKT

Bilens vikt har stor påverkan på bränsleförbrukningen. En tyngre bil kräver mer bränsle att köra än en lättare.

Det innebär också att en tungt lastad bil med flera passagerare kommer förbruka mer bränsle än en avlastad bil med endast föraren. Mängden och vikten på eventuell extrautrustning påverkar därmed också bränsleförbrukningen.

DÄCK OCH VÄGLAG

Däck och vägval påverkar också din bränsleförbrukning.

Motorn behöver inte arbeta lika hårt för att driva bilen om du har bra däck (välpumpade med bra väggrepp och rullmotstånd) och kör på bra vägunderlag. Med dåligt pumpade däck, på en skumpig landsväg får motor arbeta hårdare och därmed ökar bränsleförbrukningen.

UTRUSTNING

All utrustning i bilen hämtar sin energi från motorn, vilket i sin tur ökar bränsleförbrukningen.

Har du till exempel AC, stereo och sätesvärmare påslaget så drar det extra energi direkt ur bensintank

KÖRNING

Hur du väljer att köra din bil har också stor påverkan på bränsleförbrukningen. Höga hastigheter ökar till exempel luftmotståndet, vilket ökar förbrukningen.

Många korta stopp, till exempel vid körning i stadstrafik, gör att motorn ofta går på tomgång och därigenom drar bränsle i onödan.

Dessa saker kan motverkas bland annat genom att hålla hastighetsgränsen på motorväg och att alltid motorbromsa vid stopp. Ett annat sätt att minska förbrukningen är att alltid köra på högsta möjliga växel. En högre växel innebär ett lägre motorvarv vilket drar mindre bränsle.






* Maximal uppnådd räckvidd under WLTP körcykeln (blandad körning) för ZOE Go-versionen med 15-tumsfälgar. WLTP (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure). Räckvidd vid verklig körning: 375 km sommartid / 240 km vintertid. Räckvidden påverkas bl a av väder, körstil, hastighet m.m.

Elförbrukning (Wh/km): 174. CO2-utsläpp gram/km: 0, vid körning exkl. slitagedelar.