Behöver du mer information om multimediasystemet R-LINK Evolution?
Bluetooth®, Android Auto™ och Apple CarPlay™, Coyote och uppkopplade tjänster, MY Renault-appen, uppdateringar, navigering och så vidare. Se våra svar på vanliga frågor.
Proceduren för att parkoppla en mobiltelefon med R-LINK kan utföras antingen från telefonen eller från R-LINK. Proceduren kan variera beroende på vilken telefon som används.
Obs! Prova inte båda procedurerna samtidigt. Då omöjliggörs Bluetooth-anslutning.
Metod 1: För parkoppling från din Android-telefon
Obs! Du kan få ett meddelande som ber dig ange Bluetooth-koden på Samsung-enheter. Ange i så fall numret som visas på R-LINK.
Metod 2: För parkoppling från R-LINK
Android-telefonen är nu parkopplad med R-LINK.
Proceduren för att parkoppla en mobiltelefon med R-LINK kan utföras antingen från telefonen eller från R-LINK. Proceduren kan variera beroende på vilken telefon som används.
Obs! Prova inte båda procedurerna samtidigt. Då omöjliggörs Bluetooth-anslutning.
För alla enhetstyper är det första viktiga steget att aktivera Bluetooth i R-LINK:
Metod 1: För parkoppling från din iPhone
Startsida > Meny > Telefon > Meddelandet ”Hantera enheter” > NEJ > ”+” (längst ned till höger på skärmen) > ”Gör R-LINK synligt”: R-LINK är sedan synligt i 300 sekunder.
Metod 2: För parkoppling från R-LINK
Din iPhone är nu parkopplad med R-LINK.
Steg 1: Försäkra dig om att telefonen är kompatibel med R-LINK Evolution. Det gör du genom att gå till avsnittet ”Telefon” från menyn där du trycker på ”Inställningar” och sedan på ”Hantera enheter”. Kontrollera att telefonen visas i listan över associerade enheter.
Obs! Om du har problem med att parkoppla telefonen läser du ”Jag kan inte parkoppla min telefon med R-LINK Evolution” i samma hjälpavsnitt.
Steg 2: För att starta ett samtal går du till telefonmenyn och trycker på telefonboken. Dina kontakter importeras automatiskt till R-LINK Evolution-skärmen. Välj den kontakt du vill ringa till och tryck på numret för att starta samtalet.
Obs! Om kontaktlistan på R-LINK Evolution-skärmen är tom trots att parkopplingen har genomförts korrekt kontrollerar du på telefonen att dina kontakter är lagrade i telefonminnet och inte på sim-kortet. Kontakterna måste vara lagrade i telefonminnet och inte på sim-kortet för att visas på R-LINK Evolution-skärmen.
Steg 1: Försäkra dig om att telefonen är kompatibel med R-LINK Evolution. Det gör du genom att gå till avsnittet ”Telefon” från menyn där du trycker på ”Inställningar” och sedan på ”Hantera enheter”. Kontrollera att telefonen visas i listan över associerade enheter.
Obs! Om du har problem med att parkoppla telefonen läser du ”Jag kan inte parkoppla min telefon med R-LINK Evolution” i samma hjälpavsnitt.
Steg 2: När telefonen är parkopplad med R-LINK Evolution-systemet går du till multimediamenyn och trycker på ”Media”. Välj ”Bluetooth” som ljudkälla och välj musik på telefonen.
Steg 1: Försäkra dig om att telefonen är korrekt parkopplad med R-LINK Evolution. Det gör du genom att gå till avsnittet ”Telefon” från menyn där du trycker på ”Inställningar” och sedan på ”Hantera enheter”. Kontrollera att telefonen visas i listan över associerade enheter.
Obs! Om du har problem med att parkoppla telefonen läser du ”Jag kan inte parkoppla min telefon med R-LINK Evolution” i samma hjälpavsnitt.
Steg 2: Om telefonen är korrekt parkopplad men det fortfarande inte går att ringa utgående samtal kontrollerar du på telefonen att kontakterna är lagrade direkt på telefonen och inte på sim-kortet.
Kontakterna måste vara lagrade i telefonminnet och inte på sim-kortet för att visas på R-LINK Evolution-skärmen.
Obs! Om det fortfarande inte går att ringa samtal efter detta kan det bero på ett specifikt kompatibilitetsproblem och vi föreslår att du ringer vår kundsupport. För att vi bättre ska kunna hjälpa dig anger du att du redan har följt stegen ovan.
Steg 1: Om du har problem med att parkoppla telefonen med R-LINK Evolution följer du våra parkopplingsprocedurer (för iPhone, Android och Windows Phone) som du hittar i samma hjälpavsnitt.
Steg 2: Om parkopplingsprocessen fortfarande inte fungerar testar du kompatibiliteten i vår kompatibilitetskontroll online här
För att kunna starta ett test behöver du veta:
Specifika avsnitt på sidan för kompatibilitetstestet förklarar hur du hittar den här informationen.
Steg 3: Om du inte får ett positivt resultat i vårt kompatibilitetstest online eller inte hittar dina versioner i listan:
Att uppdatera systemen kan lösa problemet och möjliggöra parkoppling av telefonen. I annat fall kontaktar du vår kundsupport och anger du att du redan har följt stegen ovan, så att du kan få hjälp med att lösa problemet.
Om resultatet av kompatibilitetstestet online är positivt innebär det att parkopplingsprocessen ska fungera och att problemet kan vara mer specifikt. Ring vår kundsupport och ange att du redan har följt stegen ovan, så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Aktivera röstigenkänning med Android Auto™: prata med Google™.
Metod 1: Håll ned PTT-knappen (Push To Talk) på ratten tills du hör en tydlig ljudsignal.
Metod 2: Tryck på mikrofonikonen uppe till höger på Android Auto™-skärmen. En tydlig ljudsignal hörs.
Metod 3: Säg ”Ok Google” så att Android Auto™ avger en tydlig ljudsignal.
Du kan sedan ställa flera frågor och styra vissa appar med rösten, till exempel ringa samtal, spela musik, skicka och svara på sms, använda kartor och få vägbeskrivningar, skapa påminnelser med mera.
Exempel: ”Ring ’kontaktens namn’”, ”Skicka ett sms till ’kontaktens namn’”, ”Skapa en rutt för ’adressen’” och så vidare.
Obs! Telefonsamtal fungerar genom bilens ljudsystem med hjälp av R-LINK Evolution. Det är inte säkert att röstigenkänningen går genom ljudsystemet när du ansluter till Android Auto™. Din smartphone kan vara källan till problemet. I så fall kontaktar du användarsupporten för tillverkaren av din smartphone.
1. På telefonen:
2. I bilen:
När bilen står stilla låser du upp skärmen på din smartphone och ansluter den till multimediasystemet R-LINK Evolution i din Renault med en kompatibel usb-kabel.
Ett meddelande visas på skärmen som frågar om du vill starta Android Auto™. Tryck på ”Ja” och sedan på Android Auto™-knappen i skärmens mitt för att gå till startsidan.
En annan skärm visas där du uppmanas att kontrollera din smartphone.
3. På telefonen:
Följ stegen som visas på skärmen på din telefon. För bästa användarupplevelse rekommenderar vi att du godkänner alla tillåtelseförfrågningar.
4. I bilen
Från R-LINK Evolution-skärmen trycker du på knappen längst ned i mitten på Android Auto™-skärmen och går till startsidan för Android Auto™.
Obs! Vi rekommenderar att du använder en usb-kabel av samma märke som din smartphone för att undvika problem.
Telefonen kan inte användas när den är ansluten.
För att kontrollera om din Renault är kompatibel*:
* Finns för vissa modeller. Mer information om vilka Renaultmodeller som är utrustade med ett kompatibelt system hittar du på respektive bils sida på vår webbplats: https://www.renault.fr/vehicules/vehicules-particuliers.html
För att använda Android Auto™ måste du ha en telefon med Android-version 5.0 (Lollipop) eller senare.
RENAULT testar en rad telefoner åt dig för att kontrollera kompatibiliteten. Detta inkluderar vissa modeller med Android 5.0 eller senare som inte stöds av Android Auto™ för R-LINK Evolution.
I vårt handboksavsnitt längre ned på hjälpsidan hittar du listan i pdf-format över telefoner som har testats av Renault Engineering.
För att säkerställa att din smartphone är kompatibel med Android Auto™-systemet rekommenderar vi att du installerar alla programuppdateringar som finns tillgängliga.
Installera följande appar:
Android Auto™ har fyra inbyggda appar:
Från Google Play Butik på din smartphone kan du installera fler appar som är kompatibla med Android Auto™, till exempel WhatsApp™ eller Spotify™.
Du hittar listan över kompatibla appar här: g.co/androidauto.
Obs! Endast appar som är certifierade av Google och som du har laddat ned till din smartphone kan användas i Android Auto™ medan du kör.
Nedan hittar du listan över reglage som är kompatibla med Android Auto™:
Återgå till R-LINK Evolution från Android Auto™:
Metod 1:
Metod 2:
Kombinera Android Auto™ och R-LINK Evolution på samma skärm:
Sedan kan du visa önskad musikspelare (Spotify, Google Musik) i Android Auto™ och R-LINK Evolutions navigeringssystem. Eller så kan du visa Android Auto™:s navigering (Maps) medan du lyssnar på R-LINK Evolution-systemets fm-radio.
Obs! Två liknande funktioner kan inte vara aktiverade samtidigt. Det går inte att aktivera både Maps i Android Auto™ och R-LINK Evolution-systemets navigering.
Följ dessa steg för att ta bort en parkoppling från R-LINK:
Om du vill ta bort en enhet från listan över sparade enheter i R-LINK:
Följ dessa steg för att ladda ned och installera Coyote i R-LINK:
Gör så här för att överföra Coyote-paketet mellan två bilar:
Obs! När överföringsbegäran har bekräftats kan åtgärden inte avbrytas. Det är inte möjligt att föra tillbaka paketet från den mottagande till den överförande bilen.
Paket som innehåller TomTom Live eller TomTom Traffic är inte överförbara eftersom de är kopplade till bilprenumerationen.
Om Coyote Series slutar fungera så kan det bero på att den tremånaders testversionen har gått ut.
Du kan kontrollera om avtalet fortfarande gäller i R-LINK Store. (Se ”Hur får jag åtkomst till R-LINK Store?” i våra vanliga frågor om du behöver hjälp.)
I R-LINK Store går du till avsnittet ”Mina appar och tjänster” för att se statusen för dina avtal om uppkopplade tjänster.
Om den tremånaders testversionen har gått ut kan du förlänga den genom att köpa den fullständiga versionen som är tillgänglig i katalogavsnittet.
Om du har ett aktivt avtal men Coyote ändå inte fungerar kontrollerar du om bilens datadelning är aktiverat i R-LINK Evolution-systemet: Huvudmenyn / Tjänster / Inställningar / Datadelning. Datadelning behöver vara aktiverat för att Coyote ska fungera.
Om problemet kvarstår kontaktar du vår kundsupport och anger att du redan har följt den här proceduren.
För att kunna aktivera din tremånaders testversion av Coyote Series måste bilens uppkoppling vara aktiverad.
För att se om bilen är aktiv kontrollerar du i R-LINK Evolution-systemet om knappen ”Aktivera mina tjänster” visas längst ned på skärmen på huvudmenyn.
Om knappen visas trycker du på den och följer anvisningarna för att aktivera uppkopplingen. När processen är klar kan du börja använda din tremånaders testversion av Coyote Series inom 72 timmar.
Du hittar Coyote-appen i avsnittet ”Mina appar”.
Om knappen ”Aktivera min tjänster” inte visas på huvudmenyn innebär det att bilens uppkoppling redan är aktiv och att din tremånaders testversion av Coyote Series är igång.
För att se om bilen är uppkopplad går du till menyn och kontrollerar om knappen ”Aktivera min tjänster” visas längst ned på skärmen.
Om knappen inte visas på skärmen innebär det att bilen redan är uppkopplad.
Om knappen visas trycker du på ”Aktivera min tjänster” och följer anvisningarna.
Obs! Det kan ta upp till 72 timmar att aktivera bilens uppkoppling.
Bilen är nu uppkopplad och du kan använda alla tjänster. Se ”Varför aktivera uppkoppling?” i våra vanliga frågor för mer information.
Obs! Datadelning behöver vara aktiverat för att de uppkopplade tjänsterna ska fungera.
För att se om du har aktiverat datadelning går du till huvudmenyn / Tjänster / Inställningar / Datadelning.
Om du aktiverar uppkopplingen i bilen kan du använda tjänster som till exempel:
Om du vill kontrollera om uppkopplingen är aktiv läser du ”Är min bil uppkopplad?” i våra vanliga frågor.
Du kan inaktivera/aktivera datadelning när du vill i tjänsteavsnittet i R-LINK Evolution: Huvudmenyn / Tjänster / Inställningar / Datadelning.
Obs! Uppkopplade tjänster (Coyote, TomTom Traffic och så vidare) behöver aktiv datadelning för att fungera ordentligt.
För att komma åt R-LINK Store och hela innehållet för första gången:
STEG 1: Börja med att skapa ett MY Renault-konto
Obs! Kontrollera skräppostmappen så att det inte finns något aktiveringsmeddelande i din inkorg.
STEG 2: Registrera din Renault i ditt MY Renault-konto
För att komma åt R-LINK Store och hela innehållet för första gången:
STEG 1: Börja med att skapa ett MY Renault-konto
Obs! Kontrollera skräppostmappen så att det inte finns något aktiveringsmeddelande i din inkorg.
STEG 2: Registrera din Renault i ditt MY Renault-konto
För att hantera R-LINK-systemets innehåll med hjälp av tillgängligt minne:
Du kan lägga till gratis- eller betalinnehåll till ditt R-LINK-system (tjänster, appar, kartor):
Du kan göra flera saker med R-LINK Store:
Genom att skapa ett MY Renault-konto kan du använda alla tjänster i bilen.
Genom att registrera dig till MY Renault kan du:
Om du vill skapa ett MY Renault-konto klickar du här.
Att uppdatera ditt R-LINK/R-LINK Evolution-system eller Carminat TomTom-system är viktigt för att garantera funktionaliteten hos navigeringstjänsterna och de uppkopplade tjänsterna efter den 6 april 2019.
R-LINK 2- och TomTom Live-systemen behöver inte uppdateras.
Du kan uppdatera systemet kostnadsfritt på Renault EASY CONNECT-webbplatsen.
R-LINK 2- och TomTom Live-systemen behöver inte uppdateras.
Följ stegen nedan:
1/ Välj R-LINK Evolution-systemet.
2/ Ange bilens 17-siffriga VIN-nummer (Vehicle Identification Number, till exempel VF1RFA123ABC12345).
Obs! Det här numret hittar du i registreringsintyget eller i vindrutans nedre vänstra hörn.
3/ Ladda ned uppdateringsfilen till datorn.
Obs! Se till att du har en aktiv internetanslutning under hela proceduren.
4/ Öppna och kopiera uppdateringsfilen till ett tomt usb-minne (minnesstorlek: 8–32 GB, FAT32-formatterat).
5/ Starta motorn och kontrollera att R-LINK/R-LINK Evolution-systemet är aktiverat.
VIKTIGT! Stäng inte av R-LINK/R-LINK Evolution-systemet. Bilen ska stå stilla med motorn igång under hela installationsprocessen.
6/ Sätt i minnet i bilens usb-port och följ anvisningarna på skärmen.
Obs! Uppdateringen tar cirka 15–20 minuter.
I slutet av installationsprocessen kan meddelandet ”CanCoProcessorn uppdateras” visas på skärmen för R-LINK/R-LINK Evolution. I så fall behöver du vänta i några minuter tills systemet helt har startats om.
Ja, du kan uppdatera R-LINK/R-LINK Evolution-systemet på Renault EASY CONNECT-webbplatsen kostnadsfritt. Klicka HÄR för att starta uppdateringen.
Obs! Du kan läsa mer i ”Hur uppdaterar jag R-LINK/R-LINK Evolution?” i våra vanliga frågor.
För att uppdatera R-LINK och dess innehåll (system, kartor, appar):
STEG 1: Börja med att installera nedladdningsprogrammet för R-LINK Toolbox
STEG 2: Uppdatera R-LINK-systemet
Om TomTom Live Traffic inte fungerar kan det bero på att din tremånaders testversion har gått ut.
Du kan kontrollera om avtalet fortfarande gäller i R-LINK Store (se ”Hur får jag åtkomst till R-LINK Store?” om du behöver hjälp).
I R-LINK Store går du till avsnittet ”Mina appar och tjänster” för att se statusen för dina avtal om uppkopplade tjänster.
Om TomTom Live Traffic-avtalet har gått ut kan du köpa den fullständiga versionen som är tillgänglig i katalogavsnittet.
Om avtalet gäller men TomTom Live Traffic ändå inte fungerar kontrollerar du att datadelning är aktiverat i R-LINK Evolution-systemet: Huvudmenyn / Tjänster / Inställningar / Datadelning. Datadelning behöver vara aktiverat för att TomTom Traffic ska fungera.
Om problemet kvarstår provar du att uppdatera program- och kartversionerna i R-LINK Store i avsnittet ”Uppdateringar”. (Se ”Hur uppdaterar jag mina kartor?” i våra vanliga frågor om du behöver hjälp.)
Om problemet fortfarande kvarstår kontaktar du vår kundsupport för att få hjälp, och anger du att du redan har följt den här proceduren.
För att följa processen behöver du sd-kortet för R-LINK Evolution-systemet och en dator med internetåtkomst.
Steg 1: Ta ut sd-kortet – i bilen
Gå till bilen, starta motorn och slå på R-LINK Evolution-systemet. I huvudmenyn trycker du på plustecknet. Tryck sedan på knappen ”Ta bort sd-kort” och bekräfta. Nu är det säkert att ta ut sd-kortet ur bilen. (Obs! sd-kortet sitter bredvid usb-porten i bilen.)
Steg 2: Ladda ned en ny karta – på din dator
Slå på datorn, öppna en webbläsare och logga in på R-LINK Store (se ”Hur får jag åtkomst till R-LINK Store?” i våra vanliga frågor om så behövs).
I R-LINK Store visas ett popup-fönster om uppdateringar är tillgängliga (Obs! Om inget popup-fönster visas kan kartan redan vara aktuell. Du kan ändå kontrollera om en ny karta är tillgänglig i avsnittet ”Uppdateringar”). Välj det objekt du vill uppdatera och tryck på ”Kom åt uppdateringar” och sedan på ”Uppdatera”.
Sätt i sd-kortet i datorn, starta programmet R-LINK Evolution Toolbox och börja ladda ned uppdateringarna. (Obs! Nedladdningen kan ta en stund beroende på kartornas storlek och internetanslutningens hastighet.)
När nedladdningen är klar är det säkert att ta ut sd-kortet igen.
Steg 3: Installera den nya kartan i R-LINK Evolution – i bilen
Gå tillbaka till bilen med sd-kortet som innehåller de nya nedladdade kartorna. Starta motorn och låt den vara igång under åtgärden. Sätt sedan i sd-kortet och slå på R-LINK Evolution-systemet. Installationen startar automatiskt.
Obs! Använd inte R-LINK Evolution-systemet och låt motorn vara igång under installationen.
Ett meddelande visas när installationen är klar. Du kan börja använda de nya kartorna direkt.
Hjälpsida
Uppkopplade tjänster för Z.E.
Få svar på dina frågor om Z.E:s uppkopplade tjänster.
Obs! Omedelbar laddning är inte möjlig när schemat är aktiverat.
När laddning är aktiverad kan du visa nästa schemalagda laddning med datum, tidpunkt och varaktighet på sidan ”Min bil”.
För att starta luftkonditioneringen direkt från MY Renault-mobilappen trycker du på knappen som sitter under bilens räckvidds- och batteristatus.
Schemalägg luftkonditioneringen genom att trycka på fliken ”Komfort” som öppnar en skärm med schemaläggningsalternativ.
Om detta inte fungerar ska du kontrollera att
För att börja använda Z.E:s uppkopplade tjänster i MY Renault-appen behöver du en smartphone med någon av de tre senaste Android- eller iOS-versionerna.
För att se vilken version din smartphone har och få reda på hur du uppdaterar den trycker du på följande länkar:
För att komma åt Z.E:s uppkopplade tjänster följer du den här proceduren från en smartphone:
Nej. Du måste skapa ett konto via My Renault-mobilappen för att kunna komma åt Z.E:s uppkopplade tjänster.
För att förnya dina uppkopplade tjänster går du till kundutrymmet på MY Renault-webbplatsen https://myr.renault.fr (ska lokaliseras) och sedan till Butiken.
Du kan se statusen för dina tjänster och förnya dem vid behov eller köpa nya tjänster.
Webbplatsen MY Z.E. är inte längre tillgänglig. Du kan dock komma åt alla Z.E-.tjänster från MY Renault-appen.
Du behöver bara skapa ett konto via My Renault-mobilappen för att komma åt Z.E:s uppkopplade tjänster.
Aktiveringskoden som används för att skapa ett MY Renault-konto är åtkomlig på flera sätt:
Tjänsterna i appen My Z.E. har ändrats och är nu integrerade i appen MY Renault.
För att komma åt dina tjänster laddar du ned den nya MY Renault-appen och skapar ett konto. Om du fortfarande inte kommer åt tjänsterna kan det bero på att avtalen har gått ut.
För att kunna använda dem igen kan du årligen förnya dem kostnadsfritt i R-LINK store. Se ”Hur förnyar jag mina tjänster?” i våra vanliga frågor i samma hjälpavsnitt.
Ja, du kan prenumerera på erbjudanden via nätverket eller via R-LINK Store (för bilar som har R-LINK).
För att få tillgång till ZE:s uppkopplade tjänster ringer du vår kundsupport med ditt inköpsbevis till hands och ber om att få teckna ett avtal i ditt namn.
Med MY Renault-mobilappen kan du planera en rutt genom att se var du har lämpliga laddningsstationer för din färd.
Genom att fylla i färdinformation (batterinivå, antal passagerare, antal väskor med mera) kan du få ett ruttförslag, utifrån en simulation av färden och laddningstiden.
Eftersom färden är uppskattad kan inte tillgängligheten för laddningspunkter vid destinationen garanteras.
För att förbereda bilen för försäljning följer du dessa steg:
Från R-LINK-skärmen:
• På R-LINK-skärmen trycker du på menyn för att öppna huvudmenyn.
• Tryck på systemikonen.
• I menyn ”System” trycker du på högerpilen och letar upp ikonen för fabriksåterställning av inställningarna.
• Tryck på ikonen för att starta återställningen.
Obs! Om systemet återställs raderas alla dina personliga data i bilen (tidigare destinationer, förvalda radiostationer, Bluetooth-anslutna enheter med mera).
Bilen är nu redo att säljas. Tipsa gärna den nya ägaren om nyttan av Z.E:s uppkopplade tjänster. Hämta vidareförsäljningsguiden för Z.E:s uppkopplade tjänster här och ge den till den nya ägaren.
För att skaffa Z.E:s uppkopplade tjänster behöver du en aktiveringskod. Följ stegen nedan för att skaffa en sådan:
Här kan du ladda ned (ska lokaliseras) vår guide om Z.E:s uppkopplade tjänster och begagnade bilar för mer information.
För att fortsätta använda Z.E:s uppkopplade tjänster laddar du ned MY Renault-appen kostnadsfritt från Apple Store eller Google Play. För att komma åt dina tjänster behöver du bara följa stegen nedan:
Våra videoguider
Läs våra användarhandböcker
Vill du veta mer?