Behöver du mer information om R-LINK 2-multimediasystemet?
Bluetooth®, Android Auto™ och Apple CarPlay™, Coyote och uppkopplade tjänster, MY Renault-appen, uppdateringar, navigering och så vidare. Se våra svar på vanliga frågor.
Nedan har du anvisningar för att parkoppla din Android-telefon med R-LINK 2:
Följ anvisningen nedan för att parkoppla från din iPhone:
Genom att följa de här stegen parkopplar du din Windows-telefon med R-LINK 2:
Om du vill streama via alternativet för Bluetooth®-multimedia från din iPhone behöver du först överföra minst en ljudfil (podd eller musik, kostnadsfri eller köpt) från Apple Store-katalogen till din iPhone med hjälp av programmet iTunes.
Därefter ansluter du telefonen via Bluetooth® till R-LINK 2 och går till menyn ”Multimedia”. Bluetooth®-alternativet är sedan åtkomligt och du kan streama musik.
Steg 1: Försäkra dig om att telefonen är korrekt parkopplad med R-LINK 2-systemet. Det gör du genom att gå till avsnittet ”Telefon” från huvudmenyn och trycka på ”Inställningar”. Kontrollera sedan att Bluetooth®-knappen är aktiverad och att telefonen är aktiv i listan över enheter (telefonikonen ska vara rödmarkerad).
Obs! Om du har problem med att parkoppla telefonen läser du ”Jag kan inte parkoppla min telefon med R-LINK 2” i samma hjälpavsnitt.
Steg 2: För att ringa ett samtal går du till telefonmenyn och trycker på ”Kontakter”. Dina kontakter importeras automatiskt till R-LINK 2-skärmen. Välj den kontakt du vill ringa till och tryck på numret för att ringa ett samtal.
Obs! Om kontaktlistan är tom på R-LINK 2-skärmen trots att parkopplingen har genomförts korrekt, kontrollerar du på telefonen att kontakterna är lagrade i telefonminnet och inte på sim-kortet. Kontakterna måste vara lagrade i telefonminnet och inte på sim-kortet för att visas på R-LINK 2-skärmen.
Steg 1: Försäkra dig om att telefonen är korrekt parkopplad med R-LINK 2. Det gör du genom att gå till avsnittet ”Telefon” från huvudmenyn och trycka på ”Inställningar”. Kontrollera sedan att Bluetooth®-knappen är aktiverad och att telefonen är aktiv i listan över enheter (telefonikonen ska vara rödmarkerad).
Obs! Om du har problem med att parkoppla telefonen läser du ”Jag kan inte parkoppla min telefon med R-LINK 2” i samma hjälpavsnitt.
Steg 2: När telefonen är parkopplad med R-LINK 2-systemet går du till multimediamenyn och trycker på ”Media”. Välj ”Bluetooth®” som ljudkälla och välj musik på telefonen.
Steg 1: Det kan vara problem med Bluetooth®-parkopplingen. För att säkerställa att telefonen är parkopplad går du till avsnittet ”Telefon” från huvudmenyn, trycker på ”Inställningar”, kontrollerar att Bluetooth®-knappen är aktiverad och att telefonen är aktiv i listan över enheter: telefonikonen ska vara rödmarkerad.
Obs! Om du har problem med att parkoppla telefonen läser du ”Jag kan inte parkoppla min telefon med R-LINK 2” i samma hjälpavsnitt.
Steg 2: Om telefonen är korrekt parkopplad men det fortfarande inte går att ringa utgående samtal kontrollerar du på telefonen att kontakterna är lagrade direkt i telefonminnet och inte på sim-kortet.
Kontakterna måste vara lagrade i telefonminnet och inte på sim-kortet för att visas på R-LINK 2-skärmen.
Obs! Om det fortfarande inte går att ringa samtal efter detta kan det bero på ett specifikt kompatibilitetsproblem och vi föreslår att du ringer vår kundsupport. För att vi bättre ska kunna hjälpa dig anger du att du redan har följt stegen ovan.
Steg 1: Om du har problem med att parkoppla telefonen med R-LINK 2 följer du våra parkopplingsprocedurer (för iPhone, Android och Windows Phone) som du hittar i samma hjälpavsnitt.
Steg 2: Om parkopplingsprocessen fortfarande inte fungerar testar du kompatibiliteten med vår kompatibilitetskontroll online här.
För att pröva behöver du veta:
Steg 3:
Om du inte får ett positivt resultat i vårt kompatibilitetstest online eller inte hittar dina versioner i listan:
Att uppdatera systemen kan åtgärda problemet och möjliggöra parkoppling av telefonen. Annars kontaktar du vår kundsupport och anger du att du redan har följt stegen ovan, för att få hjälp med att lösa problemet.
Om resultatet av vårt kompatibilitetstest online är positivt innebär det att parkopplingsprocessen ska fungera och att problemet kan vara mer specifikt. Ring vår kundsupport och ange att du redan har följt stegen ovan, så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Aktivera röstigenkänning med Android Auto™: prata med Google™.
Metod 1: Håll ned PTT-knappen på ratten tills en tydlig ljudsignal hörs.
Metod 2: Tryck på mikrofonikonen uppe till höger på Android Auto™-skärmen. Det här ger upphov till en tydlig ljudsignal.
Metod 3: Säg ”Ok Google”. Android Auto™ kommer då att ge en tydlig ljudsignal.
Du kan sedan ställa flera frågor och styra vissa appar med rösten, till exempel ringa samtal, spela musik, skicka och svara på sms, använda kartor och få vägbeskrivningar, skapa påminnelser med mera.
Obs! Telefonsamtal fungerar genom bilens ljudsystem med hjälp av R-LINK 2. Det är dock inte säkert att röstigenkänningen går genom ljudsystemet när du ansluter till Android Auto. Din smartphone kan vara källan till problemet. I så fall kontaktar du användarsupporten för tillverkaren av din smartphone.
1. På telefonen
2. I bilen
Obs! Vi rekommenderar att du använder en usb-kabel av samma märke som din smartphone för att undvika problem. Telefonen kan inte användas när den är ansluten.
För att kontrollera om din bil är kompatibel*:
* Finns för vissa modeller. Mer information om vilka Renaultmodeller som är utrustade med ett kompatibelt system hittar du på respektive bils sida på vår webbplats: https://www.renault.fr/vehicules/vehicules-particuliers.html
För att använda Android Auto™ måste du ha en telefon med Android-version 5.0 (Lollipop) eller senare.
Renault testar en rad telefoner åt dig för att kontrollera kompatibiliteten. Detta inkluderar vissa modeller med Android 5.0 eller senare som inte stöds av Android Auto™ för R-LINK Evolution.
I vårt handboksavsnitt längre ned på hjälpsidan hittar du listan i pdf-format över telefoner som har testats av Renault Engineering.
Obs! För att säkerställa att din smartphone är kompatibel med Android Auto™-systemet rekommenderar vi att du installerar alla tillgängliga programuppdateringar.
Android Auto™ har fyra inbyggda appar:
Från Google Play Butik kan du installera fler appar som är kompatibla med Android Auto™, som till exempel WhatsApp™ eller Spotify™.
Du hittar listan över kompatibla appar här: g.co/androidauto.
Obs! Endast appar som har certifierats av Google och som du har laddat ned till din smartphone kan användas i Android Auto™ medan du kör.
Nedan hittar du listan över reglage som är kompatibla med Android Auto™:
Metod 1:
Metod 2:
Om du vill kombinera Android Auto™ och R-LINK 2 på samma skärm:
Kan du sedan visa önskad musikspelare (Spotify, Google Musik) i Android Auto™ och R-LINK 2:s navigeringssystem. Eller så kan du visa Android Auto™:s navigering (Maps) medan du lyssnar på R-LINK 2-systemets fm-radio.
Obs! Två liknande funktioner kan inte vara aktiverade samtidigt. Det går inte att aktivera både Maps i Android Auto™ och R-LINK 2-systemets navigering.
Aktivera röstigenkänning med Siri™:
Metod 1: Håll ned PTT-knappen på ratten.
Metod 2: Håll ned startknappen i det nedre vänstra hörnet av Apple CarPlay™-skärmen.
Du kan sedan ställa flera frågor och styra vissa appar med rösten, till exempel ringa samtal, spela musik, skicka och svara på sms, använda kartor och få vägbeskrivningar, skapa påminnelser med mera.
Exempel: ”Ring ’kontaktens namn’”, ”Skicka ett sms till ’kontaktens namn’”, ”Skapa en rutt för ’adressen’” och så vidare.
Obs! Telefonsamtal fungerar genom bilens ljudsystem med hjälp av R-LINK 2. Det är dock inte säkert att röstigenkänningen går genom ljudsystemet när du ansluter till Apple CarPlay™. Din smartphone kan vara källan till problemet. I så fall kontaktar du användarsupporten för tillverkaren av din smartphone.
1. I bilen
Anslut usb-kabeln när bilen är stillastående. Om din iPhone är låst blir du ombedd i R-LINK 2 att låsa upp den. Apple rekommenderar att du använder certifierade kablar för att undvika frånkoppling eller andra problem.
2. På din iPhone
Om din iPhone är låst ombeds du att auktorisera CarPlay™ för R-LINK.
1. I bilen
Tryck på Apple CarPlay™-knappen längst ned i mitten på skärmen för att öppna startsidan för Apple CarPlay™. Din iPhone kan fortfarande användas medan den är ansluten via usb-kabeln.
Obs! Om wifi och Bluetooth® är avstängda föreslår din iPhone att du aktiverar dem eller ansluter usb-kabeln. Apple CarPlay™ kan dock bara användas med usb-kabeln. Tryck därför på ”Endast usb” på din iPhone.
För att kontrollera om din bil är kompatibel*:
* Finns för vissa modeller. Mer information om vilka Renaultmodeller som är utrustade med ett kompatibelt system hittar du på respektive bils sida på vår webbplats: https://www.renault.fr/vehicules/vehicules-particuliers.html
För att använda Apple CarPlay™ måste du ha en iPhone 5 eller senare modell och iOS-version 7.1 eller senare.
I vårt handboksavsnitt längre ned på hjälpsidan hittar du listan i pdf-format över telefoner som har testats av Renault Engineering.
Obs! För att säkerställa att din smartphone är kompatibel med Apple CarPlay™ rekommenderar vi att du installerar alla tillgängliga programuppdateringar.
Apple CarPlay™ har fem inbyggda appar:
Från App Store kan du installera fler appar som är kompatibla med Apple CarPlay™ som till exempel Audiobooks™, Spotify™ eller Deezer™.
Du hittar listan över kompatibla appar här: http://www.apple.com/fr/ios/carplay/.
Obs! Endast appar som har certifierats av Apple och som du har laddat ned till din smartphone kan användas i Apple CarPlay™ medan du kör.
Återgå till R-LINK 2 från Apple CarPlay™:
Metod 1:
Metod 2:
Om du vill kombinera Apple CarPlay™ och R-LINK 2 på samma skärm:
Kan du sedan visa önskad musikspelare (Spotify™, Google Music™) i Apple CarPlay™ och R-LINK 2:s navigeringssystem. Eller så kan du visa Apple CarPlay™:s navigering (Kartor) medan du lyssnar på R-LINK 2-systemets fm-radio.
Obs! Två liknande funktioner kan inte vara aktiverade samtidigt. Det går inte att aktivera både Kartor i Apple CarPlay™ och R-LINK 2-systemets navigering.
R-LINK 2-systemet har ett sim-kort. För att kunna använda appar och uppkopplade tjänster behöver du aktivera R-LINK 2-systemet.
OBS! Du hittar mer information om detta via knappen ”Hjälp”.
Obs! Nätverkssymbolen ovanför en bil överst på skärmen anger att R-LINK 2-systemet är anslutet. Om det visas en kryssymbol istället för nätverksikonen ovanför en bil överst på skärmen anger detta att R-LINK 2-systemet inte är anslutet.
För att kontrollera om bilen är uppkopplad tittar du på uppkopplingsikonen för att se om den är på. Annars trycker du på knappen ”Anslut” längst ned i huvudmenyn och följer anvisningarna. Det kan ta upp till 72 timmar att aktivera bilens uppkoppling.
Om anslutningsknappen inte visas innebär det att uppkopplingen redan är aktiverad men att datadelningsparametern är inaktiverad. Datadelning behöver vara aktiverad för att de uppkopplade tjänsterna ska fungera.
För att aktivera datadelning går du till Huvudmenyn / Appar / Sekretess.
Bilen är nu uppkopplad och du kan använda alla tjänster. Se ”Varför aktivera uppkoppling?” i våra vanliga frågor för mer information.
Om du aktiverar uppkopplingen i bilen kan du använda tjänster som till exempel:
Om du vill kontrollera om uppkopplingen är aktiv läser du ”Är min bil uppkopplad?” i våra vanliga frågor.
Du kan inaktivera/aktivera datadelning när du vill i tjänsteavsnittet i R-LINK 2-systemet: Huvudmenyn / Appar / Sekretess.
Obs! Uppkopplade tjänster (Coyote, TomTom Traffic och så vidare) behöver en datadelningsparameter för att fungera.
Du kan installera Highway Services från R-LINK Store som är integrerat i R-LINK 2-systemet:
Steg 1: Köpa:
Steg 2: Spara dina R-LINK 2-data på ett usb-minne
Obs! Du får ingen bekräftelse på att dataöverföringen är klar.
Steg 3: Synkronisera appen i R-LINK 2 Toolbox
Alla bilar med en MID- eller HIGH-version av R-LINK 2- multimediasystemet.
Det finns ingen begränsning av programversion.
Digital uppkoppling genom paketet ”TomTom TRAFFIC och uppkoppling” krävs.
I den aktuella versionen fungerar Highway Services i motorvägsnätet SANEF/SAPN.
Respekt för skyddet av personuppgifter är en etisk grundprincip för RENAULT-koncernen, utifrån koncernpolicyn om skydd av personuppgifter.
Klicka på följande länk för mer information: Personuppgifter i Highway Services.
För att komma åt R-LINK Store och hela innehållet för första gången gör du så här:
STEG 1: Börja med att skapa ett MY Renault-konto
Obs! Lösenordet skyddar åtkomsten till ditt konto. Var försiktig med det.
Obs! Kontrollera skräppostmappen om det inte finns något aktiveringsmeddelande i din inkorg.
STEG 2: Registrera din Renault i ditt MY Renault-konto.
Följ anvisningen nedan för att hantera innehållet i R-LINK 2:
Steg 1: Spara dina R-LINK 2-data på ett usb-minne
Obs! Inget meddelande visas för att tala om att dina data har sparats.
Steg 2: Uppdatera och synkronisera dina produkter
Du kan lägga till gratis- eller betalinnehåll till ditt R-LINK-system (tjänster, appar, kartor):
Steg 1: Välj en app i MY Renault-kontot
Steg 2: Spara dina R-LINK 2-data på ett usb-minne
Obs! Du får ingen bekräftelse på att dataöverföringen är klar.
Steg 3: Synkronisera appen i R-LINK 2 Toolbox
Du kan göra flera saker med R-LINK Store:
Genom att skapa ett MY Renault-konto kan du använda alla tjänster i bilen:
Om du vill skapa ett MY Renault-konto klickar du här.
För att uppdatera R-LINK 2 och dess innehåll (system, kartor, appar):
Steg 1: Börja med att spara R-LINK 2-systemets data på ett usb-minne
Obs! Inget meddelande visas för att ange att dina data har sparats.
Steg 2: Synkronisera data som hämtats (kopia) i R-LINK Store
Steg 3: Uppdatera systemet och/eller kartorna
Steg 4: Ladda ned
Steg 5: Installera uppdateringarna i R-LINK 2
Obs! Om det är en systemuppdatering startas R-LINK 2-systemet om.
För att kunna göra detta behöver du ett tomt usb-minne (minst 8 GB) och en dator med internetåtkomst.
Steg 1: Digital kopia av systemet – i bilen
Steg 2: Ladda ned en ny karta – på datorn
Obs! Nedladdningen kan ta en stund beroende på kartornas storlek och internetanslutningens hastighet.
Steg 3: Installera den nya kartan i R-LINK 2 – i bilen
Obs! Använd inte R-LINK 2-systemet. Låt motorn vara påslagen under installationen.
Om TomTom Live Traffic inte fungerar kan det bero på att den tremånaders testversionen har gått ut.
Du kan kontrollera om avtalet fortfarande gäller i R-LINK Store (se ”Hur får jag åtkomst till R-LINK Store?” om du behöver hjälp).
I R-LINK Store går du till avsnittet ”Mina appar och tjänster” för att se statusen för dina avtal om uppkopplade tjänster.
Om TomTom Live Traffic-avtalet har gått ut kan du förlänga det genom att köpa den fullständiga versionen som är tillgänglig i ”Katalog”.
Om du har ett aktivt avtal men TomTom Live Traffic ändå inte fungerar kontrollerar du i bilen om datadelning fortfarande är aktiverat i R-LINK 2-systemet: Huvudmenyn / Appar / Sekretess. Datadelning behöver vara aktiverat för att TomTom Live Traffic ska fungera.
Prova att uppdatera program- och kartversionerna i R-LINK Store i ”Uppdateringar” om problemet kvarstår. (Se ”Hur uppdaterar jag mina kartor?” i våra vanliga frågor om du behöver hjälp.)
Om problemet kvarstår kontaktar du vår kundsupport och anger att du redan har följt den här proceduren.
Våra videoguider
Behöver du lite hjälp? Våra videoguider kan vägleda dig genom varje steg.
Läs våra användarhandböcker
Vill du veta mer?