Idag startar elbilsmässan eCarExpo i Göteborg och Renault visar upp nya Megane E-Tech 100% electric för första gången i Sverige. Den nya modellen är redan en av sju nominerade till Car of the Year 2022 och som lanseras i Sverige under första halvan av 2022.

Premiärvisning för Megane E-Tech electric

eCarExpo har Renault Sverigepremiär för sin första elbil i mellanklassen, Renault Megane E-tech 100% electric, som byggs på en helt ny plattform, med nytt designspråk, 24" skärm och ett 60 kWh tunt batteri som ger upp till 47 mils räckvidd (WLTP).

 

Modellen är 4,2 meter lång med en hjulbas på 2,7 meter. Trots att modellen är betydligt kortare än bensinversionen av Megane, är utrymmet inuti optimalt planerat och betydligt större i elbil.

 

Megane E-tech 100% electric kommer i två utföranden med olika batteristorlekar. Den första versionen har ett 60 kWh batteri och en räckvidd på 47 mil (WLTP). Modellen ger 218 hk och ett vridmoment på 300 Nm. Det finns också en version med ett mindre batteri, 40 kWh batteri som ger en räckvidd på 30 mil (WLTP) med 130 hk och ett vridmoment på 250 Nm. Båda kan ladda 130 kW DC och upp till 22 kW AC. På 30 minuters snabbladdning får man 30 mils extra räckvidd. Batteripaketet är bara 11 cm högt och är marknadens tunnaste hittills. Bilens totala vikt ligger på 1624 kilo.

 

Väl bakom ratten sticker 24-tums skärmen ut med tydlig förardisplay och multimediasystem. Det nya snabba systemet OpenR kommer med inbyggt Google som exempelvis möjliggör röststyrning och enkel navigering. Bilen är naturligtvis utrustad med de senaste aktiva säkerhetssystemen som innehåller mer än 300 patenterade system.

 

Megane E-Tech 100% electric nominerades nyligen till finalist av Car Of the Year 2022. Vinnaren utses i februari 2022.

 

Välkommen till Renaults monter på eCarExpo i Göteborg så berättar vi mer om Megane E-Tech 100% electric samt elbilsfavoriten Zoe E-Tech electric som funnits på marknaden sedan 2014.

 

För provkörning under mässan finns Renault Zoe E-Tech electric och Captur E-Tech Plug in hybrid.