En eldriven körupplevelse utan att ladda med sladd
E-TECH är Renaults innovativa och exklusiva hybridteknik. Den skyddas av 150 patent och är utvecklad i samarbete med Renaults F1-team, med avstamp i vår expertis inom elektrisk mobilitet.
Drivsystemet för E-TECH-hybrider kombinerar en förbränningsmotor, två elmotorer och ett batteri. Våra hybridbilar med automatlåda är effektiva och smarta när det gäller energihantering. Kör ännu längre helt på el.
Lägre underhållskostnader
Utöver att spara pengar genom lägre bränsleförbrukning, så blir även underhållskostnaderna lägre.
Elmotorn har färre delar än förbränningsmotorn och behöver inte underhållas lika ofta. Hybridbilarnas slitage är begränsat till övergångarna mellan förbränningsmotorn och elmotorn, vilket innebär färre oljebyten och mindre underhåll överlag, vilket i sin tur innebär mer pengar i plånboken.
Kör på el utan att ladda med sladd
E-TECH Hybrid-bilarna har ett elektriskt batteri som laddar sig självt med hjälp av kinetisk energi.
Vid fartminskning och bromsning fångar elmotorn upp drivkraften och lagrar den för att ladda batteriet. I vissa fall genererar förbränningsmotorn energi till batteriet.
Eldriven körning upp till 80% av tiden i stadstrafik
Tekniken i våra E-TECH-modeller producerar kvickare acceleration med helt eldriven körning upp till 80% av tiden i stadstrafik (WLTP). Våra hybridbilar kräver inga kontakter eller sladdar och har en automatlåda för jämnare körning.
E-TECH Hybrid-bilarna har utvecklats för att kunna köras så långt som möjligt i elektriskt läge och för att göra din färd tystare. Bilarna startar helt elektriskt och har en avancerad teknik för optimering av energiåtervinning.
Dessutom har bilarna en automatlåda som styr både växlingarna och övergången mellan drivlägena, så att du kan fokusera på vägen.
Upp till 40% lägre bränsleförbrukning
Renaults hybridbilar har utvecklats som elbilar fast med förbränningsassistans.
De erbjuder tre typer av framdrivning: eldrift, hybriddrift och vanlig förbränningsdrift. Eldrift förbrukar mindre bränsle, vilket minskar bränsleförbrukningen avsevärt samtidigt som du kan köra längre sträckor.
Generellt sett kan du räkna med 40% lägre bränsleförbrukning än med en jämförbar bensinmotor.
En kombination av en förbränningsmotor och två elmotorer
E-TECH Hybrid-bilarna har en 1,6-liters bensinmotor i kombination med två elmotorer, en generator, en drivmotor och ett 200 V-batteri.
Renaults hybridbilar startar på eldrift, vilket fortsätter under de första kilometrarna så att bilen kan accelerera snabbare på låga varvtal. Efter några kilometer, eller tidigare vid behov, växlar bilen automatiskt till hybridläge.
Drivlinan som kombinerar el och förbränning köras i elektriskt läge 80% av tiden under stadskörning (WLTP). E-TECH-tekniken fångar dock upp mer energi än de flesta hybrider, så att du kan köra med eldrift så länge som möjligt.
Hybridbilar utvecklades som elbilar som körs med förbränningsassistans. Det innebär att de startar och kör de första kilometrarna helt på el. När batteriet sedan inte har nog med kraft kopplas förbränningsmotorn in och erbjuder full hybriddrift, där motorerna är igång samtidigt.
Renaults hybridbilar har utvecklats som elbilar fast med förbränningsassistans:
De erbjuder tre typer av framdrivning:
Eldrift förbrukar mindre bränsle, vilket minskar bränsleförbrukningen avsevärt samtidigt som du kan köra längre sträckor.
Generellt sett kan du räkna med 40% lägre bränsleförbrukning än med en jämförbar bensinmotor
Batteriets storlek, laddningsprocess och räckvidd på el
Den främsta skillnaden i E-TECH-tekniken mellan hybrid och plug-in hybridär storleken på batteriet. Plug-in hybridbilarna har ett batteri på 9,8 Wh jämfört med 1,2 kWh i en vanlig hybrid. Plug-in hybriden kräver samtidigt laddning för att köra på el, vilket inte vanliga hybriden gör.
Batteriet i E-TECH Plug-in hybridbilarna är större och kan lagra mer energi, vilket ger längre räckvidd när du kör med ren eldrift. För att hålla batteriet laddat är våra plug-in hybrider utrustade med funktionen E-Save.
E-Save låter batteriet ladda under broms- och fartminskning samt får tillbaka energi från bensinmotorn.
Automatisk övergång mellan hybrid och elektriskt läge
När batteriet är tillräckligt laddat kan föraren byta från hybrid till elektriskt läge.
Automatlådan i E-TECH Hybrid-bilarna sköter inte bara växlingarna, utan även övergången från hybridläge till elektriskt läge baserat på två villkor: gaspedalens nedtrampning och batteriets laddningsnivå.
Bilen startar automatiskt i elektriskt läge och är kvar i läget tills bilen når hastighet på mellan 70 och 130 km/h. Om ytterligare kraft behövs, eller om batterinivån är för låg, aktiveras förbränningsmotorn automatiskt.
Hybridbilarna anpassar sig utmärkt till olika körmiljöer, så som stadskörning och motorväg. Faktum är att hybridbilar trivs riktigt bra i stadstrafik där körning på el är möjlig upp till 80% av tiden.
Den automatiska övergången mellan drivsystemen fungerar väldigt bra vid körning på motorväg. Få full utväxling av hybriddriften som ger utökad räckvidd och piggare respons tack vare balansen mellan förbränningsmotorn och elmotorn.
När batteriet börjar ta slut tar förbränningsmotorn automatiskt över, så att du kan fortsätta din körning utan uppehåll.
Absolut. Staden är den perfekta platsen för en hybridbil. Faktum är att hybrider trivs som bäst i stadstrafik, där körning med eldrift är möjlig upp till 80% av tiden.
Ja. Bilens räckvidd säkerställs av både bensinmotorn och batteriet. Batteriet driver elmotorn och laddas med hjälp av den kinetiska energi som lagras vid bromsning eller fartminskning.
Ja, det går absolut att köra en hybridbil på motorväg. Den automatiska övergången mellan de olika drivsystemen ger en riktigt bra körupplevelse i högre hastigheter.
Hybriddriften ger en utökad räckvidd och piggare respons tack vare balansen mellan förbränningsmotorn och elmotorn. När batteriet håller på att ta slut så tar förbränningsmotorn automatiskt över.