Vårkontroll 99 kr (ord. pris 300 kr)

Missa inte…

att vinterväglag innebär att det finns risk för snö, is eller frost på vägen. Om vinterväglag råder måste du ha vinterdäck minst t.o.m. 31 mars. Dubbdäck får användas längst till 15 april (längre om väglaget kräver).


Därför är din vindruta så viktig

Många undersökningar visar samma sak: en dålig vindruta är en trafiksäkerhetsrisk. Väg- och trafikinstitutet i Sverige har räknat ut att sikten kan försämras med 15 procent på grund av en sliten, repig och skadad vindruta, och i mörker förvärras problemet. 

Faktum är att små skador kan ge stora siktbortfall. Visste du att en så liten vindruteskada som en centimeter i diameter, innebär skymd sikt av en person som är så nära som 50 meter framför bilen?

Vindrutan är en bärande del av karossen och spelar en viktig roll för bilens stabilitet. Vindrutan kan stå för så mycket som 30 procent av bilens konstruktionshållfasthet. Det är förklaringen till att en skadad ruta kan spricka bara av att man kör över ett gropigt vägparti. En annan viktig roll som vindrutan spelar är att den ska ge stöd för funktionen av krockkudden på passagerarplatsen. 

Inte bara en glasruta

Samma bilmodell har vanligtvis 3-4 olika vindrutor, med olika egenskaper som ska passa de funktioner som bilen erbjuder. Skillnaderna utgörs bland annat stöd till funktioner som  regnsensor, filassistans och autobroms. När en ruta byts ut måste kameror och annan elektronik kalibreras på nytt. Dessutom kan det finnas laminering som håller vindrutan isfri eller reflekterar information från head up-displayen. 

Vi som byggde din bil vet exakt vilken ruta du skall ha och hur den skall kalibreras för att ge rätt funktionalitet.

Laga eller byta rutan?

De flesta små stenskott går att laga. Undantaget är om skadan är placerad i förarens synfält rakt fram, längs rutans ytterkant eller om skadan är för stor för att kunna lagas. Om skadan övergått i en spricka, är oftast vindrutan bortom räddning och måste bytas ut.

Att hinna få stenskott på vindrutan lagat innan glaset spricker sparar både tid och pengar, det är även bättre för miljön. En reparation påverkar inte heller vindrutans hållfasthet utan den kommer att vara lika stark som före skadan.

Vill du veta hur en lagning går till? Vid skadan borras ett hål upp med diamantborr för att lagningsvätskan ska kunna pressas in. Ett särskilt verktyg används för att först dra ur luften och sedan trycka in lagningsvätskan. Lagningen härdas därefter med hjälp av ett starkt UV-ljus.  Slutligen poleras glasytan för siktens och utseendets skull.

Tips för vindrutans livslängd

Du kan minimera skråmor, repor och slitage genom att vara generös med spolarvätska och att alltid se till att torkarbladen är hela och rena. Om olyckan är framme och du får ett stenskott är det smart att snabbt sätta en genomskinlig tejpbit över skadan så att fukt och smuts inte tränger in och gör skadan värre. Detta ökar möjligheten att skadan går att laga, så att inte hela rutan behöver bytas.

Du betalar endast självrisken

I stort sett alla försäkringsbolag delar Renaults nollvision (inga skadade vindrutor på Sveriges vägar). Därför har Renault Försäkring satt nivåerna på självriskerna mycket lågt – ungefär ca 100 kr för lagning och ca 1 600 kr för byte av vindruta. Med tanke på att du endast betalar självrisken, är det klokt att vända dig till en Renaultverkstad som endast använder Renault Originalvindrutor och som vet hur man monterar, limmar och kalibrerar vindrutan så att alla viktiga funktioner säkerställs (exempelvis regnsensor, filassistans och autobroms). 


Varför behöver man göra AC-rengöring?

Luftkonditioneringen (AC) är en av de svåraste utrymmena att komma åt och städa i din bil. Genom detta system färdas inte bara varm och kall luft, utan även fukt och damm. Denna miljö är en perfekt grogrund för mögel och bakterier. När bakteriehärden har blivit tillräcklig stor sprider sig bakterierna via luften som cirkulerar i bilen. Detta brukar till slut märkas i en sur odör i kupén. Många tror att dålig lukt i bilar beror på mattor och klädsel, men orsaken finns ofta i AC:n.

Hur vet jag att det är dags för AC-rengöring?

Det första och viktigaste tecknet på att din luftkonditionering behöver rengöras är att luften i kupén börjar kännas lite sur och unken. AC-rengöring är särskilt viktig för dig som ofta kör korta sträckor och som har bilen parkerad utomhus. Som en bra tumregel rekommenderar Renault att man rengör luftkonditioneringen ungefär en gång per år. 

Vad är en AC-service?

Ett AC-system behöver regelbunden service för att fungera effektivt. Man utför därför kontroll av eventuella läckage, byte av olja för kompressor och rörliga delar. Systemet tappar cirka 5-8% av köldmediet per år och detta gör att kompressorn får arbeta hårdare. Under en AC-service hos en auktoriserad verkstad töms köldmediet, därefter vägs det och renas för att sedan återfyllas. Detta är ett miljömässigt sätt att ta hand om din AC. Renault rekommenderar att AC-service görs med 24 månaders intervall.

Varför skall du använda din AC på vintern?

Vad många inte vet är att bilens AC-system även startar om bilen har defrosterfunktion. För att snabbt ta bort fukt och få torr varm luft på vindrutan startar fordonets AC-kompressor, denna funktion används året om. Är bilen utrustad med elektronisk klimatanläggning måste AC-systemet fungera för att hela anläggningen ska fungera. 


Textilmattor Comfort från 549 kr

Vill du välkomna våren med en mer ombonad och lite lyxigare känsla i bilen? Då ska du satsa på skräddarsydda textilmattor som både ser bra ut och skyddar bilen. Mattan är lätt att sätta fast och ta loss. Prisexempel Clio IV.Textilmatta Comfort.Säljs i 4-pack.

Från 549 kr

Bromsbelägg fram från 1 599 kr

Bromsbelägg Original fram. Monterat och klart.Prisexemplet gäller för bromsbelägg på Clio IV. Bromsbelägg fram (2-pack vänster/höger).

Från 1 599 kr

Torkarblad fram från 449 kr

Många timmar med mörker och mötande belysning ställer höga krav på sikten, särskilt under vintersäsongen. Det är således direkt oklokt att snåla med byte av torkarbladen. Visste du att…när du handlar torkarblad hos oss kan vi hjälpa dig att montera dem på ett korrekt sätt på din bil. Prisexempel Clio IV (2-pack).

Från 449 kr

Rengöringskit från 499kr

Det perfekta paketet för en vårfräsch bil. Innehåller keramiskt shampoo, medel för borttagning av fågelspillning, läder- och textilrengöring.

Från 499 kr


Vad innebär Renault Originaldel?

Renault Originaldelar är specifikt utvecklade för att passa just din bil. En Originaldel från Renault håller alltid samma höga prestanda som de delar din bil byggdes av.

Visste du att…
Det är skillnad på en Renault Originaldel i olika delar av världen. Exempelvis är det skillnad på ett Original-luftfilter anpassat för Norden och ett för Afrika. Kraven på det nordiska filtret är högre då det inte bara ska tåla vägdamm utan också klara snö, is och kyla – och filtret är därför lite dyrare. Om du kontaktar en verkstad utanför Renaults nätverk, säkerställ alltid att du får rätt Originaldel. Hos din Renaultverkstad vet du att du alltid får Originaldelar för nordiskt klimat. Därmed är du garanterad maximal livslängd, säkerhet och prestanda.

Hur utbildar vi på Renault våra mekaniker?

Den auktoriserade Renaultmekanikern lägger regelbundet tid på utbildning för Renaultbilar. Under utbildningen ska mekanikern hinna med att uppdatera sig på nyheter för respektive modell, lära sig nya verktyg, uppdatera sig på nya arbetsprocesser och rutiner. En mekaniker kan med andra ord inte ligga på latsidan när det gäller att följa utvecklingen för Renaults bilmodeller. 

Visste du att...
Vissa verkstäder marknadsför sig som ”bilverkstaden för alla bilmärken”. Det måste naturligtvis vara en sanning med modifikation med tanke på att det i Sverige finns bilar från mer än 50 olika bilmärken, och att det sammanlagt säkert finns över 1 000 olika bilmodeller (räknat på olika typer av bilar, typ av motor och typ av drivmedel). För att inte tala om de lite äldre bilmärkena som inte längre säljer bilar, men där det fortfarande finns bilar som behöver service och reparationer (exempelvis Saab). Det säger sig självt att en mekaniker inte hinner med att hålla en hög kunskapsnivå för så många modeller. Så nästa gång en verkstad säger sig kunna allt, tillåt dig själv att ha en något skeptisk inställning.

Renault vägassistans – hjälp där du behöver

Renault Assistance är vår vägassistans och din skyddsängel på vägen. Renault Assistance har öppet 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, över hela Sverige och nästan hela Europa. Du får tillgång till Renault Assistance utan extra kostnad så länge din Renault-garanti är giltig eller om du har gjort din originalservice i en Renaultverkstad under det senaste året. Det ekonomiska värdet är 495 kr per år, men det känslomässiga värdet är mångdubbelt större. Tänk känslan av att du har en expert i telefonen som du kan ringa till när helst du får något problem med bilen. Och som ofta kan vara på plats och hjälpa dig inom en timme eller två. 

Genom Renault Assistance får du hjälp med reparation på plats, om det är praktiskt möjligt. Annars får du bärgning till närmaste auktoriserade Renaultverkstad. Om du är ute på resa långt hemifrån, och bilen behöver stanna ett tag på verkstaden, så kan vi till och med erbjuda boende tills bilen är klar (oavsett var du befinner dig i Europa). 

Renault finns alltid nära

I Sverige finns det ungefär 180 verkstäder spridda över landet. Och tittar vi på hela Europa har du inte mindre än 8 700 auktoriserade verkstäder som kan ta hand om din Renault. Det innebär att du, oberoende av var du befinner dig i Europa, kan få hjälp av specialutbildade Renaultmekaniker!

Varför ska jag välja en auktoriserad Renaultverkstad?

En Renault Originalservice följer alltid underhållsprogrammet för just din bil. Säkerheten kontrolleras i en besiktning med hela 87 kontrollpunkter.

Vi använder bara Renault Originaldelar och tack vare Renaults elektroniska feldiagnostik kan vi upptäcka eventuella fel innan de har lett till problem. Vi kontrollerar dessutom att du har den senaste programuppdateringen av bilens mjukvara och lämnar 1 års garanti på delar och arbete.

Läs mer om vår prisgaranti

Vi vill göra upp med myten om att det skulle vara dyrare att få sin service utförd på en Renault-auktoriserad verkstad i jämförelse med en icke auktoriserad verkstad. Därför erbjuder vi dig nu prisgaranti på våra serviceåtgärder. Det betyder att om du skulle finna ett bättre pris på en service hos en icke auktoriserad verkstad, så matchar vi på Renaultverkstaden det priset.

Villkor för prisgarantin:
Gäller mot uppvisande av offert på en service (med specifikation på innehållet) från en fristående verkstad på en identisk åtgärd. Offerten skall vara baserad på: Renault Originaldelar, olja och övriga vätskor av samma volym och kvalitet som på Renaultverkstaden samt arbete utfört i enlighet med Renaults metoder. Gäller den fristående verkstadens ordinarie priser (ej rabatterade priser, avtalspriser, kampanjpriser eller liknande).

Den fristående verkstaden ska finnas inom 5 mils radie från den auktoriserade Renaultverkstaden. Offerten får vara högst tre veckor gammal och ska uppvisas innan arbetet påbörjas.När du utför din Renault Originalservice hos din auktoriserade Renaultverkstad, får du dessutom alltid arbetet utfört av Renaultutbildade mekaniker, som har alla de specialverktyg som krävs för felsökning och montering av delar på din bil.