• Gå vidare till huvudinnehåll
  • Upptäck Renault
    • Renault Sverige
    • Renaults varumärke
    • Renaultkoncernen
    • Motorsport
    • En Svensk Klassiker
    • Technolab
    • Karriär
    • Tjänstebilar
    • WLTP
    • Nya motorbenämningar
  • Boka provkörning
  • Få en bra deal
  • Bygg din Renault
  • Hitta återförsäljare
  • Boka service
  • Prislistor & broschyrer
  • MY Renault
Renault Sverige Renault Sverige Renault Sverige

Byta Däck

  • Hem
  • Våra bilar
    • Personbilar
    • Småbilar
    • Elbilar
    • EV Store
    • Klimatbonusbilar
    • Renault Sport
    • Familjebilar
    • SUV
    • Tjänstebilar
    • Transportbilar
    • Konceptbilar
    • Formula Edition
    • Bygg din bil
  • Erbjudanden
    • Just nu! Vinterhjul för 1990 kr
    • Just nu! SUV
    • Personbilar
    • Privatleasing
    • Transportbilar
    • Tillbehörserbjudanden
  • Finansiering & Försäkring
    • Billån
    • Privatleasing
    • Företagsleasing
    • Försäkring
    • Renaultkortet
  • För företag
    • Renault Business
    • Tjänstebilar
    • Transportbilar
    • Elbilar för företag
    • Care Pro
    • Renault Pro+
    • Påbyggnationer
    • Renault Tailor Made
  • Ditt ägande
    • Renault Service
    • Multimedia
    • Garanti & assistans
    • Tillbehör
    • Tjänster till elbilar
    • E-guides, användarhandbok
  • Upptäck Renault
    • Renault Sverige
    • Renaults varumärke
    • Renaultkoncernen
    • Motorsport
    • En Svensk Klassiker
    • Technolab
    • Karriär
    • Tjänstebilar
    • WLTP
    • Nya motorbenämningar
  • Boka provkörning
  • Få en bra deal
  • Bygg din Renault
  • Hitta återförsäljare
  • Boka service
  • Prislistor & broschyrer
  • MY Renault
Back
Alla personbilar TWIZY CLIO CLIO Sport Tourer CAPTUR ZOE MEGANE MEGANE R.S. MEGANE Sport Tourer Nya KADJAR Grand SCENIC TALISMAN KOLEOS ESPACE TRAFIC Passenger ALASKAN
Alla småbilar CLIO CLIO Sport Tourer ZOE
Alla elbilar TWIZY ZOE Nya KANGOO Z.E.
Alla sportbilar MEGANE R.S.
Alla familjebilar MEGANE Sport Tourer Nya KADJAR Grand SCENIC TALISMAN KOLEOS ESPACE TRAFIC Passenger
Alla SUV CAPTUR Nya KADJAR KOLEOS ESPACE
Alla transportbilar KANGOO Nya KANGOO Z.E. TRAFIC MASTER ALASKAN
  • Renault Service
  • Service och underhåll
  • Kaross och vindruta
  • Tillbehör
  • Garanti, försäkring och assistans
  • Lita på Renault
  • Renault Collection
  • Mystery Shopping
  • Kundlöften
  • Optimalservice och kamremsbyte
  • Felfri
  • Byta Däck
  • Vintertips
    Byta Däck

    Dags att byta däck?

    Två gånger om året, inför vinter och sommar, ska du byta däck på bilen. Men det är lika viktigt att kontrollera dina däck medan de används, då slitage försämrar däckens prestanda. Här kan du läsa mer om hur du bedömer kvaliteten på dina däck så väl inför som mellan däckbyten.

    Byt dina däck innan de blir en trafikfara

    Det finns goda anledningar att vara proaktiv när det kommer till att kontrollera, byta och investera i nya däck. Bildäcken må kosta en slant, men de är i sammanhanget en billig investering i säkerhet för dig och din familj. Speciellt vinterdäck måste bytas ut i god tid, långt innan den lagstadgade gränsen vid tre millimeters spårdjup. Mellan den 1 december och den 31 mars måste ditt fordon ha vinterdäck i Sverige om det är vinterväglag. Dubbdäck är tillåtna fram till den 15 april.

    Sommardäck

    Beroende på var du bor i landet, och när du planerar att göra ditt däckbyte, bör du initialt se över kvaliteten på dina sommardäck. Först och främst gäller det att kontrollera djupet på däckmönstret. Sommardäck har en upphöjning på tvären över mönstret som markerar djupet 1,6 millimeter. 75 procent av slitbanan måste ha minst detta spårdjup, där går gränsen för byte av sommardäck. En tumregel att förhålla sig till är även att de två bästa av fordonets fyra däck bör sitta där bak, då detta minskar sladdrisk vid inbromsningar och i svängar. Detta gäller såväl fram- som bakhjulsdrivna bilar.

    Vinterdäck

    Med vinterdäcken är det inte lika enkelt. Nationella regler skiljer sig åt, men i Sverige är gränsen tre millimeter i spårdjup. Du kan få en bild av spårdjupet genom att använda en linjal eller en tumstock, men för en exakt bild bör du använda ett skjutmått. En digital mönsterdjupmätare kostar runt femhundralappen, och kan spara mycket tid. Däremot är den lagliga gränsen inte det mått du bör använda för att avgöra om däcket behöver bytas. Däckens prestanda försämras långt innan dess, framförallt på blöta vägar. Redan vid fem millimeters spårdjup är vinterdäckens förmåga att stå emot slaskplaning märkbart försämrad, och däckbyte rekommenderas redan vid fyra millimeter.

    Dubbdäck

    Ytterligare en aspekt att ha i åtanke är huruvida dina vinterdäck är dubbfria eller inte. Dubbade vinterdäck med bra dubbutstick kan ha fungerande grepp ner mot fyra millimeters spårdjup, men även här påverkas däckets egenskaper negativt redan vid fem millimeter. Nya dubbdäck ger ett grepp på is som är överlägset alla andra däcktyper, men den säkerhetsreserven är en färskvara. Om många dubbar trillat av, och slitaget motsvarar två säsongers användning för en normalbilist, är greppet på is sällan bättre än nordiska dubbfria däck. Viktigt att komma ihåg, oavsett däcktyp, är att kontrollera däcktrycket åtminstone en gång varje månad. Ett korrekt tryck bidrar till säkerheten.

    Kontrollera däcken regelbundet

    Det är en gammal sanning men den gäller än – en bil är aldrig säkrare än vad däcken tillåter. När man tänker på att delen av däcket som har kontakt med vägen endast motsvarar storleken av en hand så inser man att däckets konstruktion och skick i stor grad påverkar säkerheten på vägen. Och det i synnerhet på vinterväglag. 

    För att inte skada däcken och för att garantera din säkerhet rekommenderar vi att du:

    • Kontrollerar däcktrycket när däcken är kalla en gång i månaden och före en längre resa
    • Regelbundet kontrollerar däckens slitage med hjälp av slitagevarnaren som sitter på däckens spår
    • Byter däcken parvis om de är slitna. Montera de nya däcken baktill
    • Balansera och se over hjulinställningen vid behov

    På grund av det försämrade väglaget under vinterhalvåret är det desto viktigare att dina däck är i gott skick.

    • Har däcket tillräckligt mönsterdjup? 
    • Om det är ett dubbdäck, sitter tillräckligt många dubbar kvar?
    • Hur gammalt är däcket, har gummit åldrats?
    • Om du upptäcker onormala tryckförluster, ojämnt slitage, skärskador, deformationer, sprickor eller i övrigt är det minsta osäker bör du snarast ta kontakt med en Renaultåterförsäljare för närmare kontroll.

    Vi på Renault rekommenderar därför att du kontrollerar dina vinterdäck särskilt noga inför, och under, varje vintersäsong.

    Varningssignaler

    Glöm inte att däckens egenskaper försämras med slitage. Förutom att ha rätt typ av däck måste du även se till att de nya däcken håller måttet. 

    Upplever du något av följande så är det läge att se över dina däck:

    • För lågt tryck
    • Sliten eller deformerad rullbana
    • Vibrationer i ratten eller ovanliga ljud i kupén
    • Bilen har en tendens att dra sig åt ena sidan 
    • Bygg din Renault
    • Boka provkörning
    • Få en bra deal
    • Hämta prislistor
    1. Renault
    2. Tjänster
    3. Renault Service
    4. Byta Däck
    Toggle Köpa en Renault menu Köpa en Renault
    Aktuella kampanjer
    Finansiering
    Tjänstebilar
    För företag
    Elbilar
    Toggle Äga en Renault menu Äga en Renault
    Renault Service
    Garanti och försäkring
    Tillbehör
    FAQ
    Boka service
    Kundlöften
    Toggle Renault i Sverige menu Renault i Sverige
    Karriär
    Kundservice
    Press
    Toggle Följ oss! menu Följ oss!
    facebook
    instagram
    youtube
    • Renaultkoncernen
    • Juridisk information
    • Cookies
    • Integritetspolicy

    © Renault 2019