Vilka är fördelarna med Z.E. Trip?

Z.E. Trip har tre väsentliga fördelar:

  • söker snabbt tolv laddplatser som är kompatibla med din elbil nära din slutdestination (inom en radie av 50 km)
  • visar lediga laddplatser i realtid
  • visar din resväg på R-LINK-skärmen för att du ska hitta lätt till laddstationen.* 

* Om du vill förbereda resan i förväg kan du även använda vår interaktiva karta.
 

Vem kan använda Z.E. Trip?

Endast kunder med Renault ZOE- och Renault KANGOO-bilar levererade från och med 2016 kan använda Z.E. Trip, eftersom applikationen bara finns till R-LINK.

Kan applikationen Z.E. Trip användas med alla versioner av R-LINK?

Z.E. Trip fungerar med alla versioner av navigeringssystemet R-LINK från version 11.335 (11.335.2094591–7025) och senare, som lanserades i november 2015.

Om du har en tidigare version av R-LINK är det enkelt att uppdatera. Du behöver bara ta ut SD-kortet från bilen och sätta in det i din dator och gå till R-LINK Store, via MY Renault, där du kan ladda ner den senaste versionen av programvaran.

Så här laddar du ner Z.E. Trip

Om du nyligen skaffat en ny Z.E.-bil installeras Z.E. Trip automatiskt i R-LINK. 

Om det inte är fallet:

  • Kontrollera att din R-LINK-version är högre än 11.335 (information via System) eller uppdatera genom att ansluta bilens SD-kort till R-LINK Store via din dator.
  • Kontrollera att de uppkopplade tjänsterna i "My Z.E. Connect" är aktiverade.

R-LINK uppdaterar aktiverade tjänster i "My Z.E. Connect". Det enda du behöver göra är gå till R-LINK Store och ladda ner applikationen. Gör det bästa av den här möjligheten! Installationen kostar inget och det är gratis att använda tjänsten i tre år!

Z.E. Trip: är tjänsten gratis?

Om du har navigeringssystemet R-LINK för Renault ZOE eller Renault KANGOO (bilar levererade efter 2016) är Z.E. Trip-applikationen gratis i tre år (från det datum då applikationen laddades ner).

Vilken information finns om laddplatser i Z.E. Trip?

Z.E. Trip ger åtkomst till:

  • status och tillgänglighet för anslutna laddplatser (ledig eller upptagen)
  • laddstationernas öppettider
  • kompatibla kablar och uttag
  • tillgänglig effekt för varje laddplats
  • laddplatsernas åtkomsttyp (självbetjäning eller abonnemang)
  • adress till de olika laddstationerna och avståndet mellan dem och din befintliga plats eller din slutdestination.

Hur vet jag vilken märkeffekt laddplatsen har? Varför visas laddplatsikonerna med olika färg och varför blinkar de olika många gånger?

Laddplatsens tillgängliga effekt visas med ett antal blinkningar.

  • 1 blinkning: normal laddning
  • 2 blinkningar: accelererad laddning
  • 3 blinkningar: snabbladdning.

Laddplatsens status visas med en färg: 

  • rött när laddplatsen används
  • grönt när laddplatsen är ledig
  • vitt när uppgifter saknas (laddplatsen kommunicerar inte eller så är den inte ansluten till interoperabilitetsplattformen).

Kan man filtrera sökningen efter typ av kabel?

Ja. Vi rekommenderar starkt att du använder den här tjänsten för att undvika att använda en laddplats som inte är kompatibel med bilens laddkabel.

För att göra det behöver du bara gå till Navigation (Navigering) > Settings (Inställningar) > EV settings (Elbilsinställningar) > Cable settings (Kabelinställningar) och sedan markera önskade kabeltyper.

Hur navigerar jag till en laddplats med Z.E. Trip?

När du har valt laddplats med hjälp av Z.E. Trip-kortet klickar du bara på "Select" (Välj) för att börja navigera.

Varför visas följande felmeddelande ibland: ”The service is not currently available. The data will not be up to date” (Tjänsten är inte tillgänglig för närvarande. Uppgifterna kanske inte är aktuella)? Vad betyder det?

Den anslutna Z.E. Trip-applikationen skickar en förfrågan varje gång du anger en slutdestination i navigationssystemet R-LINK för att få laddplatsinformation. För att Z.E. Trip ska fungera måste din bil vara ansluten till nätverket. Om anslutningen är uppdaterad och meddelandet ”This service is not currently available. The data will not be up to date” visas betyder det att en anslutning inte har upprättats, förmodligen på grund av att du befinner dig inom ett område utan täckning för din smartphone. Meddelandet betyder att visat resultat kommer från din senaste förfrågan, enligt din uppdaterade GPS-position, utan att ange om laddplatser finns tillgängliga eller inte.

Varför blir ikonerna som visar laddstationernas tillgänglighet vita efter några minuter?

Om du inte gör något eller skickar en ny förfrågan anges status automatiskt som "unknown" (okänt) efter tio minuter. När den tiden passerat bedömer applikationen att status för den laddplatsen kan ha ändrats och att en ny förfrågan om tillgänglighet behöver skickas.

Hur skickar jag en ny laddplatsförfrågan?

När du har fliken "Charging point search" (Sök laddplats) öppen behöver du bara klicka på "Refresh" (Uppdatera) för att göra en ny sökning.

Varför visas inte hur mycket laddningen kostar?

Z.E. Trip visar inte laddkostnaden eftersom den varierar beroende på leverantör. Du kan ta reda på det utan kostnad i Z.E. Pass-appen (kommer till Sverige senare).

Varför går det inte att boka laddplatser?

För närvarande går det inte att boka laddplatser eftersom operatörerna inte erbjuder den tjänsten med standardiserade bokningsvillkor. Vi arbetar på att kunna erbjuda en sådan tjänst framöver.

Varför planeras inte ett ”laddstopp” i Z.E. Trip redan när man anger en slutdestination i R-LINK?

För närvarande visar Z.E. Trip laddstationer i närheten av din slutdestination. Syftet är att göra det enkelt för dig att hitta laddplatser och att underlätta laddning när du behöver. Vi arbetar för närvarande på att ytterligare integrera laddning och navigering med varandra och att göra andra tjänster tillgängliga för dig längre fram.

Jag hittade en laddplats i närheten men den visas inte i Z.E. Trip. Varför?

Det finns flera tänkbara förklaringar:

  • Z.E. Trip visar endast laddplatser som är tillgängliga för allmänheten och där alla är välkomna (ibland med abonnemang). Om laddplatsen inte visas i Z.E. Trip kan det vara en privat laddplats. 
  • De sökfilter du valt bland de olika parametrarna (kabel i bilen, laddplatsens tillgängliga effekt, ledig/upptagen, betalningssätt osv.) kan vara förklaringen till att laddplatsen inte tagits med i sökresultatet.
  • Laddplatsen har ännu inte lagts till i vår databas. 

Nya laddplatser installeras varje dag. För att vi ska kunna hålla bästa möjliga kvalitet på de tjänster vi erbjuder uppskattar vi om du skriver till oss om eventuella avvikelser eller förser oss med ny information på evse.report@gmail.com.

Laddplatsen fungerar inte. Hur rapporterar jag det?

Om du får problem med en laddplats ber vi dig rapportera det till oss. Du kan kontakta oss direkt eller lämna en kommentar på Gireve-kartan över alla laddplatser som är öppna för allmänheten.

Vilket nummer ringer jag om jag får problem med Z.E. Trip?

Vår kundsupport svarar på alla frågor om Z.E. Trip på 0771–345 666, mån-fre 8–17.

Fungerar Z.E. Trip-appen utomlands?

För att kunna erbjuda en sådan tjänst är vi beroende av utländska operatörer som måste ansluta sina laddplatser till en roamingplattform. Nya laddplatser ansluts varje månad. Z.E. Trip omfattar alla, i Frankrike och utomlands.