Optimalservice
för bilar 2012 eller senare
Loading component...
Vad betyder det att din Renault har A- och B-service?
Service är ett dels ett underhåll, dels en kontroll av bilens funktioner, för att se till att bilen mår bra och för att förebygga kostsamma reparationer.
I stort sett alla Renaultbilar i Sverige som är registrerade under 2012 eller senare behöver enligt bilens serviceprogram service varje år.
Vartannat år behöver bilen lite mindre omfattande åtgärder (A-service från 1 195 kr).
Vartannat år behöver bilen en service med normal omfattning av åtgärder (B-service från 1 995 kr), där bland annat olje- och filterbyte ingår.
I stort sett alla Renaultbilar i Sverige som är registrerade under 2012 eller senare behöver enligt bilens serviceprogram service varje år.
Vartannat år behöver bilen lite mindre omfattande åtgärder (A-service från 1 195 kr).
Vartannat år behöver bilen en service med normal omfattning av åtgärder (B-service från 1 995 kr), där bland annat olje- och filterbyte ingår.
Vi håller koll på vilken service som är aktuell för din bil. Det kan du spara pengar på.
När du gör din service på en Renault-verkstad läggs all information om din service in i vår databas om din bil. Det betyder att nästa gång det är dags att göra service, så vet alla Renaultverkstäder i Sverige om det är dags för en A- eller B-service..
När du gör din service på en verkstad utanför Renaultnätverket, har verkstaden ingen information om vilken service som gjordes senast, om den utfördes på en annan verkstad. Det vanliga är därför att dessa verkstäder alltid utför den stora servicen, för säkerhets skull… vilket i förlängningen gör servicekostnaden onödigt dyr för dig.

Loading component...
Rätt stämpel i serviceboken ger ökat värde vid försäljning
När det är dags för dig att byta ut din Renault, kommer du upptäcka att du får fler och bättre betalande intressenter, om din servicebok är fylld med stämplar från din Renaultverkstad. Efter utförd Optimalservice får din servicebok samma stämpel som efter en Renault Originalservice.
Loading component...
Vet du hur vi utbildar våra Renault-mekaniker?
Den auktoriserade Renaultmekanikern lägger regelbundet tid på utbildning för Renaultbilar. Under utbildningen uppdaterar hen sig på nyheter för respektive modell lär sig nya verktyg, uppdaterar sig om nya arbetsprocesser och rutiner. En mekaniker kan med andra ord inte ligga på latsidan när det gäller att följa utvecklingen för Renaults bilmodeller.
Visste du att vissa verkstäder marknadsför sig som ”bilverkstaden för alla bilmärken”. Det måste naturligtvis vara en sanning med modifikation med tanke på att det i Sverige finns bilar från mer än 50 olika bilmärken, och att det sammanlagt säkert finns över 1 000 olika bilmodeller (räknat på olika typer av bilar, typ av motor och typ av drivmedel). Det säger sig självt att en mekaniker inte hinner med att hålla en högkunskapsnivå för så många modeller.
Så nästa gång en verkstad säger sig kunna allt om alla bilmodeller, tillåt dig själv att ha en något skeptisk hållning.
Styr din bilvardag med mobilen
Med Renaults digitala tjänster får du en riktigt nära koppling till din bil. Tjänsterna finns både som appar och som webbtjänster.
Här hittar du viktig fakta om din bil, allt samlat på ett ställe, och alltid nära till hands.
Dessutom hittar du en mängd praktiska tjänster och funktioner som underlättar bilvardagen för dig.
Här hittar du viktig fakta om din bil, allt samlat på ett ställe, och alltid nära till hands.
Dessutom hittar du en mängd praktiska tjänster och funktioner som underlättar bilvardagen för dig.
Loading component...
KONTAKT
För att boka ditt verkstadsbesök, kontakta din Renaultverkstad direkt eller använd vårt verktyg ”Hitta verkstad”.
Skulle det dyka upp något du undrar över så kan du kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig.